DJECA I RAČUNALA
Prema rezultatima Instituta za društvena istraživanja iz 2004.
godine, 41,7% kućanstava u Hrvatskoj (prema uzorku od 1000 djece
iz osnovnih škola) ima računalo.
Djeca u najranijoj dobi upoznaju računalo. Računala najčešće
koriste za igranje računalnih igara, a manje za pisanje, crtanje
te za “surfanje” Internetom.
Računala pružaju djeci podražaje koje mogu sami kontrolirati:
auditivne, vizualne i taktilne.
PREDNOSTI RAČUNALA U OBRAZOVANJU
Suvremenom tehnologijom integriramo računalo kao novo nastavno
sredstvo i/ili pomagalo u učenju novoga sadržaja kako bi se nastava
učinila motivirajućom, zornijom, primjerenijom, modernijom.
Suvremenu tehnologiju također možemo koristiti u svim nastavnim
predmetima razredne nastave. Pomoću računala proširujemo spoznaje
namijenjene naprednim učenicima, brže dolazimo do informacija
i do rezultata istraživanja.
OBLICI SUVREMENE ICT OBRAZOVNE TEHNOLOGIJE
EDUKATIVNE PREZENTACIJE
- Izrađuju ih sami učitelji za nastavne potrebe-najrašireniji
oblik primjene ICT u nastavi.
- Možemo ih rabiti u svim tipovima i etapama nastavnog sata.
- Apsolutno su prilagođene novim oblicima poučavanja prema
Hnos-u.
EDUKATIVNI SOFTVER
- u Europi vrlo rašireni
- mnogi proizvođači proizvode obrazovnu tehnologiju; u Hrvatskoj
je tek u začetku
- ograničena uporaba zbog neujednačenih obrazovnih sustava
u EU
- jezične prepreke
ON-LINE UČENJE
- interaktivno učenje
- princip učenja od lakšeg prema težem
- učenik mu može pristupiti bilo kada i bilo gdje
- individualan trening i napredak
E-LEARNING
- najmoderniji sustav za poučavanje na daljinu (jeftin, brz,
učinkovit)
- zahtijeva tehnološku infrastrukturu
- razvijen u Europi, u Hrvatskoj u razvoju
- Postoji inicijativa za ustroj ovakvog sustava za hrvatske
otoke
UČITELJ I RAČUNALO
Učitelj bi morao prihvatiti nove tehnologije u nastavi i poticati
uporabu takvih tehnologija zbog djece. Hrvatski učitelj mora
učenike pripremiti za život i rad u informacijskom društvu kojem
težimo.
Time prvenstveno dobivamo samostalne učenike koji se ne ustručavaju
potražiti podatke i njima raspolagati, te ih primjenjivati u
svom radu. Osim toga, i samom učitelju takav pristup može ubrzati
i olakšati rad.
CILJEVI POUČAVANJA UČENIKA OSNOVNIH ŠKOLA PREMA NOVOM
PLANU I PROGRAMU
U okviru nastavnog predmeta učenici moraju naučiti djelotvorno
upotrebljavati računala i biti sposobni ugraditi osnovne zamisli
algoritamskoga načina razmišljanja u rješavanje svakodnevnih
problema.
Stoga, nastavni program mora osposobiti učenike:
- za rješavanje problema;
- za komuniciranje pomoću različitih medija;
- za prikupljanje, organiziranje i analizu podataka te za
njihovu sintezu u informacije;
- za razumijevanje i kritičku ocjenu prikupljenih informacija;
- za donošenje zaključaka na temelju prikupljenih informacija;
- za timski rad pri rješavanju problema.
ISKUSTVA IZ PRAKSE
Naše iskustvo u radu s učenicima razredne nastave je vrlo pozitivno.
Namjera nam je bila naučiti što više kroz igru i zabavu. Ovako
dolazi do izražaja maštovitost i samostalnost samog učitelja.
On zadaje zadatke u suradnji s djecom. Na taj način, ona se osamostaljuju,
a rad je doista u potpunosti diferenciran.
Učitelj je autonoman u poučavanju pa time dolazi do izražaja
njegova kreativnost, iskustvo, poznavanje struke i mogućnosti
svojih učenika. To je temelj za uspješnu realizaciju postavljenih
zadataka.
GDJE ISKORISTITI ICT U ŠKOLI?
- Računalo pomaže adaptaciji djeteta u obrazovni sustav.
- Računalo nije samo sebi svrha, već sredstvo postizanja kvalitetnijih
i boljih rezultata nastave.
- Učenje „bez suza“ je najučinkovitije učenje.
- Informatika povezuje sve predmete razredne nastave pa tako
možemo surađivati s ostalim predmetima.
EDUKATIVNI PROGRAMI I IGRE
Zašto su važne računalne igre?
Kroz edukativne programe djeca uče na jednostavan i njima zanimljiv
način, a igre čine tehnologiju zabavnom.
Pomoću njih razvijamo kognitivne vještine, inteligenciju, vještine
rješavanja problema te osjećaj kompetencije i samopouzdanja.
Igre također imaju pozitivan utjecaj na koordinaciju oko-ruka,
finu motoriku i spacijalne vještine.
Iskustvo naše prakse govori o tome da i djecu i njihove roditelje
valja usmjeriti i podučiti pri odabiru računalnih igrica.
INTERNET U NASTAVI
Internet u nastavi pomaže u iskustvenom učenju – istraživačkom
i otvorenom. To je najbrži medij za pristupe informacijama, iako
te informacije ne moraju biti uvijek znanstvene i točne.
U našoj desetgodišnjoj praksi došli smo do spoznaje da je izuzetno
korisno omogućiti djeci pristup Internetu vrlo rano.
Prvi razlog tome je činjenica da djeca u kući imaju računalo
i Internet i da se njima služe. Ukoliko dijete istražuje samo,
može doći u doticaj s neprimjerenim sadržajima ili osobama.
Uvođenjem osnovnih spoznaja o Internetu već u drugom razredu
osnovne škole sprječavamo upravo tu negativnu pojavu.
Drugi razlog ranog pristupa Internetu u školi jest u direktnoj
sprezi s HNOS-ovom idejom istraživačkog rada, koji postavlja
dijete u središte obrazovnog procesa. To je prepoznato i u novom
Nastavnom planu i programu, gdje se informatika, te informacijska
i komunikacijska tehnologija uvodi u prvi razred kao izvannastavna
aktivnost, a prvi koraci Interneta obrađuju se od drugog razreda
osnovne škole.
PROBLEMI INTERNETA
Dijete putem ovog medija može biti izloženo svakojakim manipulacijama
i malverzacijama.
Učiteljev je temeljni zadatak da učenike nauči kako se zaštititi
od ovakvih nasrtaja i da istraživanje ovog medija učine sigurnim.
Ne možemo se osloniti na činjenicu da će roditelji znati naučiti
i zaštititi djecu.
ZAKLJUČAK
Ljudi se već odmalena suočavaju s brzim slijedom i izmjenom
podataka, te vrtoglavim napretkom i globalizacijom.
Mislimo da mladog čovjeka od početka valja pripremati za takve
zahtjeve, a kroz to i na samu mudrost cijeloživotnog učenja.
Možemo li odabrati bolji trenutak uvođenja ICT-a u nastavu od
polaska u školu? Ne, jer upravo dijete tog uzrasta upija spoznaje
poput spužve i izvanredan je materijal za oblikovanje. Uostalom,
djeca našeg vremena rađaju se i barataju tehnologijom suvereno
i sigurno. Neophodno je da ih se u toj sveopćoj globalizaciji
pravilno usmjerava. A tko to može učiniti bolje i kvalitetnije
od njihovih učitelja?