1. Uvod
Klasična nastava, E-learning ili kombinirana? Odluka o načinu
izvođenja nastave ovisi o više različitih faktora, među kojima
su:
- publika,
- dostupnost odabrane tehnologije izvođenja nastave,
- metoda prezentacije sadržaja,
- način izvođenja vježbi i radionica,
- struktura polaznika,
- praćenje napretka polaznika,
- resursi (vremenski, materijalni, ljudski,...).
Ovaj rad prikazuje neka od mogućih rješenja navedenih problema,
na primjeru preoblikovanja seminara iz upravljanja ljudskim
resursima iz klasične u kombiniranu nastavu. Poseban izazov
bilo je zamijeniti interaktivne radionice online sadržajima.
Nadalje rad pokazuje usporedbu zadovoljstva polaznika klasičnog
i online seminara.
2. Opis problema
Grupa SELECTIO razvila je stručni seminar iz upravljanja ljudskim
resursima. Nastavni program sastoji se od 5 modula po 8 sati
nastave. Svaki modul sadrži prezentaciju sadržaja od više predavača
i radionice na kojima polaznici rade zajedno s mentorom na
projektnim zadacima. U originalnoj formi, seminar se izvodi
kao klasična nastava, u malim grupama.
U suradnji s USAID-ovim projektom reforme lokalne samouprave,
seminar je prilagođen za specifične potrebe rukovodećih kadrova
u tijelima lokalne samouprave. Dodane su studije slučaja mjesta
u kojima je već proveden proces reforme, i predavanja gostujućih
predavača iz inozemstva. Nadalje, jedan od zahtjeva projekta
je i da se ključni moduli prilagode za udaljeno učenje.
3. Razrada
Tijekom izrade E-learning modula, seminar je za jednu grupu
polaznika u cijelosti izveden uživo.
Razvijena su 2 mentorirana E-learning modula:
- „Uvod u seminar“,
- „Profesionalna regrutacija i selekcija zaposlenika“.
Oba E-learning modula su obavezna i uvjet su za certfikaciju
nakon seminara.
Pristup modulu „Uvod u seminar“ polaznicima je omogućen tjedan
dana prije samog seminara. Svrha modula je upoznavanje polaznika
i mentora, uvod u sadržaj seminara, te snimanje specifičnih
želja i potreba polaznika, kako bi predavači mogli prilagoditi
predavanja specifičnim potrebama polaznika.
Modulu „Regrutacija i selekcija“ polaznici pristupaju nakon
klasičnog dijela nastave. Predviđeno je opterećenje polaznika
od 10 sati nastave. Polaznici su obavezni završiti modul u
2 tjedna. Osim prezentacije sadržaja, modul sadrži i mentorirane
vježbe na kojima polaznici prolaze kroz razne faze selekcijskog
procesa. Vježbe uključuju komentiranje raznih elemenata životopisa
kandidata, izradu oglasa za posao, odabir medija za objavu,
te vođenje predselekcijskog intervjua.
4. Faktori odabira tehnologije izvedbe nastave
4.1. Publika
spora u prihvaćanju tehnoloških inovacija (
diehards),
starosne dobi >40 god., nepredvidivo predznanje nastavnog
materijala, nenavikla na online učenje i kolaboraciju, različite
mogućnosti pristupa internetu
4.2. Metoda izvođenja nastave
prezentacija sadržaja, diskusije, vježbe, simulacije
4.3. Nastavni ciljevi
Modul „Uvod u seminar“. – upoznavanje
polaznika s nastavnim sučeljem i komunikacijskim tehnologijama,
s mentorima i međusobno, uvod u sadržaj, snimanje nastavnih
potreba polaznika, prilagodba seminara specifičnim potrebama
publike.
Modul „Profesionalna regrutacija i selekcija“ - osposobiti
publiku za samostalno vođenje procesa regrutacije i selekcije
zaposlenika, od objave oglasa za novo radno mjesto do vođenja
selekcijskog intervjua
4.4. Resursi
tečaj mora biti razvijen u roku mjesec dana, korištenjem
vlastitih resursa tvrtke (programska podrška, znanje,...)
5. Izvedba
5.1. Prezentacija materijala
Slijedom navedenih uvjeta odlučili smo se za prezentaciju sadržaja
putem HTML-a. U materijal predavanja integrirana su flash
pitanja koja pomažu shvaćanju gradiva. Pitanja su neobavezna
i nisu nužne za praćenje predavanja. Također, cijeli sadržaj
pripremljen je i kao skripta koju polaznici mogu spremiti
u PDF formatu i otisnuti.
5.2. Diskusije (forumi)
Tijekom uvodnog modula polaznici su uključeni u dvije neformalne
diskusije: predstavljanje i komentiranje stanja upravljanja
ljudskim resursima u njihovoj organizaciji. Cilj ovih diskusija
nije bolje shvaćanje nastavnog materijala, nego međusobno
zbližavanje polaznika, te njihovo navikavanje na tehnologije
koje će se koristiti u drugom modulu. Uloga mentora svodi
se na motiviranje polaznika da pristupe forumima.
U drugom modulu diskusije i vježbe su za izvođenje nastave
bitnije od same prezentacije sadržaja. Naime, nemoguće je dati
egzaktne upute za provođenje procesa regrutacije i selekcije.
Bit predavanja je da, uz osnovne koncepte, polaznici prihvate
i način razmišljanja koji će im pomoći da tijekom selekcijskog
procesa potencijalnim kandidatima postave adekvatna pitanja
i njihove odgovore interpretiraju na pravi način. Stoga je
svaka nastavna cjelina popraćena diskusijom u kojoj polaznici
međusobno komentiraju gradivo i rezultate povezane vježbe.
Uloga mentora u ovim diskusijama je usmjeravanje polaznika,
a ne direktno odgovaranje na njihova pitanja.
5.3. Vježbe
Uvodni modul ne sadrži vježbe.
Kroz modul „Regrutacija i selekcija“ polaznici provode selekcijski
proces za poziciju tajnice. Upravo ta pozicija odabrana je
jer je potrebna svakoj organizaciji. Sam proces, razlomljen
je na 4 vježbe, koje pokrivaju glavne segmente cijelog procesa:
- definiranje potreba radnog mjesta
- definiranje potrebnih kompetencija kandidata
- oglašavanje radnog mjesta
- provođenje selekcijskog intervjua
Kroz izvođenje vježbe polaznici se zbližavaju s alatima koje
će koristiti i kasnije u realnim situacijama. Kako je seminar
namijenjen za grupu polaznika istih ciljeva i potreba, rezultati
svake vježbe objavljuju se javno na forumu, kako bi ih polaznici
mogli komentirati rad ostalih u grupi.
Poseban izazov predstavljalo je izvođenje vježbe selekcijskog
intervjua, koja se kod klasične nastave izvodi tako da polaznici
intervjuiraju mentora, koji ih tijekom intervjua upućuje na
pogreške i daje komentar njihovog rada. Kod izbora tehnologije
izvođenja ove vježbe uzeti su u obzir:
- videokonferencije (odbačeno zbog zbog limitiranog bandwidtha
polaznika)
- chat (u razvoju kao backup varijanta)
- izrada edukativne igre (u razvoju kao prvi izbor)
- zamjena vježbe simulacijom popraćenom komentarima (u razvoju
kao backup varijanta)
Oblik vježbe koji će biti iskorišten u seminaru biti će
dodatno komentiran
5.4. Evaluacija
Evaluacija prvog modula izvodi se kao grupna diskusija tijekom
klasičnog seminara. Prije uvođenja online modula, seminar
je sadržavao predavanje o ulozi E-learninga u profesionalnom
razvoju zaposlenika. Ovo predavanje sada je zamijenjeno diskusijom
o iskustvima koja su polaznici stekli tijekom Uvodnog modula,
i tome kako bi online nastavu mogli primijeniti u vlastitoj
organizaciji.
Evaluacija drugog modula biti će provedena nakon seminara
i prezentirana na CUCu.
6. Zaključak
Nova organizacija seminara donijela je slijedeće prednosti:
- sadržaj seminara obogaćen je informativnim pregledom Hrvatskog
tržišta rada;
- predavačima je omogućeno upoznati polaznike i njihove specifične
probleme prije samog seminara, te prilagoditi vježbe i sadržaj
predavanja korisnicima;
- upoznavanje i zbližavanje polaznika tijekom uvodnog modula
skraćuje vrijeme pripreme grupa i olakšava izvođenje vježbi
tijekom samog seminara;
- opterećenje polaznika tijekom seminara je smanjeno;
- izvedba modula „Profesionalna regrutacija i selekcija zaposlenika“
produljena je na 2 tjedna, što je omogućilo uvođenje novih
vježbi i polaznicima omogućilo dulje i kreativnije diskusije;
- alati koje su koristili za izvođenje nekih vježbi korisnicima
ostaju kao pomoć u svakodnevnom radu i omogućuju djelomičnu
automatizaciju procesa regrutacije i selekcije;
- polaznicima je omogućen rad u softwareu za upravljanjem
procesom regrutacije i selekcije;
- polaznici su stekli osobno iskustvo u E-learningu, čime
je ukinuta potreba za predavanjem o ulozi E-learninga u razvoju
ljudskih resursa;
- smanjenje troškova izvođenja nastave (biti će uključeno
u rad)
Usporedba zadovoljstva polaznika seminara sa i bez online
sadržaja biti će uključena u ovaj rad.