U vrijeme kada se razvijeni svijet integrira i globalizira,
a narodi i pojedinci sve više individualiziraju, Hrvatskoj
na putu ka europskim integracijama odnosno strategijskoj suradnji
njezinog akademskog, industrijskog, vladinog te sektora male
i srednje privrede, potrebna su sustavna, istraživačka praćenja,
tumačenja i razumijevanja bitnih svojstava novog objekta njihova
zajedništva, jedinog koji vodi do globalno konkurentnog gospodarstva
-
postindustrijskog znanja. Europska unija
u svojim predstojećim okvirnim programima za razdoblje 2007-2013
pod nazivom “Izgradnja europskoga područja znanja za rast”
(FP7,
http://ec.europa.eu/research/future/index_en.cfm)
transformaciju proizvodnje, optimizaciju djelovanja složenih
sustava kao što su medijski, prometni, školski ili zdravstveni,
zasniva na
inteligentnijim, mobilnijim ili u odjeću ugradivim,
do molekularno-biološke razine minijaturnijim, autonomnijim,
zdravstvenim tretmanima ispunjenijim podacima, čovjeku pristupačnijim,
globalno udruživijim, platformski neutralnijim i otvorenim tehnološkim
sredstvima zasnovanim na informacijsko-komunikacijskim tehnologijama.
Postavljene na znanstveno-istraživačkim osnovama, s vrhunskom
podatnošću kôda i virtualnih alata, informacijsko-komunikacijske
tehnologije smatraju se glavnim pokretačem preobrazbi i promjena
u svim porama društava. Teži se
multimedijskoj sinergiji,
većoj programabilnosti, dinamičkim mogućnostima rekonfiguriranja,
ontologijama, dinamičkom otkrivanju servisa, surađujućim objektima
s mrežnom širokopojasnom infrastrukturom za sve koja smanjuje
migraciju u gradove te garantira privatnost, sigurnost i povjerenje.
Uz sve već uobičajene, one obećane i netom u nas pokrenute
aktivnosti, smatramo da je potrebno i moguće izdvojeno i unapredno
(«futuristički») proučavati i promicati svojstva novih znanja
sadržana dominantno u znanjem upravljanim informacijskim tehnikama.
Primjereno razinama njegova korištenja potrebno ih je tumačiti,
uspoređivati, sagledavati utjecaje te poticati primjene u aktualnom,
tehnološkom, proizvodnom i kulturnom kontekstu. Sposobnost
kompjutora da automatski i brzo obrađuje (sortira, strojno
zaključuje) velike količine digitalnog sadržaja produljuje
automatizirani dio puta znanja u kojem se i njegov strukturalni
dio u sve većoj mjeri može prepustiti strojnom procesiranju
prije interakcije sa čovjekom. Pritom se segment stroj-stroj
sve globalnije normira - zahvaljujući prije svega tripletnom
opisu resursa (RDF) i jeziku za strukturiranje ontologija (OWL)
- koji omogućuju algebarsko-lingvističko udruživanje podataka
(za što je XML nepraktičan ali služi kao sintaksa), kategorijalno
modeliranje znanja te, kako ističu na stranicama o Semantičkom
Webu neprofitnog World Wide Web konzorcija
http://www.w3.org,
strojnim zaključivanjem dolaženje do znanja
koja inicijalno
nisu bila eksplicirana sustavu.
To zahtijeva praćenje preporuka i ovladavanje postupcima i
aktivnostima usmjerenim ka
strojnom reprezentiranju znanja i
obuhvatniji razvoj servisa (simbolički roboti) u svim područjima
ljudske djelatnosti. (Npr sve se više za opis izvršenja poslovnih
procesa razvija jezik BPEL kojeg razvija neprofitni Oasis
http://www.oasis-open.org/home/index.php što
valja pratiti i sl.) Stoga osnivanje znanstveno-istraživačke
institucije kojoj bi razumijevanje tehnika intenzivno usmjerenih
ka znanju bilo temeljni i jedini predmet izučavanja -
Instituta
za proučavanje znanja - smatramo zadatkom od
strategijskog
značaja.
Da bi suvremeni obrazovni sustav uspio biti intuitivan, adaptivan
(dobi, situaciji, kulturi, sposobnostima i stilu učenja) te
sam sposoban učiti i rekonfigurirati se na osnovu razumijevanja
učenikova ponašanja stvarajući okružje koje motivira, potiče
i inspirira mora razvijati razinu pristupa obrazovnoj građi
na razini sistema te ekološke obuhvatnosti. Zadržavanje predmetnosti
19. i 20. st grčevito skriva informacijsku nepismenost. S efikasnijim
tehnologijama inteligentnijih mogućnosti kreiranja i upravljanja
sadržajem, očekuje se, nastavnici svih obrazovnih području
moći će pružati efikasniju podršku usvajanju, dijeljenju i
lakoći preuzimanja znanja. Mnoge stranputice, nezdruživo «informatiziranje»,
zastoji i neispunjena očekivanja e-obrazovanja, puko elektronificiranje
papirnog, predmetno orijentiranog obrazovanja namijenjenog
potrebama industrijske proizvodnje 19. i 20. stoljeća i društva
kojeg više nema, bile bi efikasnije otklanjane podrškom kvalitetnom
informacijskom pristupu koji znanje podiže na jedan drugi,
sistemski, metapredmetni nivo apstrakcije, bez kojeg mnoge
suvremene discipline više nisu zamislive (sistemska biologija,
sistemska biomedicina i sl.). (Vidjeti i pod
«Novo sistemsko
znanje i cjelovito obrazovanje kao osnovni čimbenik društvene
proizvodnje», listopad 2006,
http://bib.irb.hr/prikazi-rad?&rad=234196.)
Tek
takav sistemski, cjeloviti (ekološki svjestan), pristup odterećuje
obrazovanje, povezujući naizgled različite završne forme i
objekte. Projekti (obrazovni, zdravstveni, administrativni,
prometni, graditeljski, „inovativni“) pa i čitava društva koji
to ne poštuju nestaju (pre)skupo proizvodeći. Podatnost, upravljivost
toga procesa osigurava se na svim razinama, u svim porama društva
te se takva društva koja uspijevaju preživjeti ustrojavaju
u cjelini kao znanstveno-informacijska sa osnovnim predmetom
rada - znanjem. Pritom, nepostojanje sistematizacije informacijskih
struka u školstvu i zdravstvu, ili npr. nabavljanje medicinske
opreme koja nema potencijal IP udruživosti, «integralni» sustavi
neprilagođeni Internetu, investiranja u neudružive informacijske
projekte, samo su neki od primjera rastrošnog udomljavanja
tehnološkog otpada…
Zaključimo - drugačije razine apstrakcije drugačijih
granularnosti, drugačiji pristup obrazovanosti, s trenutnim standardiziranim
dostupom, prema potrebi, multiaspektno opisanih podataka namijenjenih
znanjima preciziranih u ontologijama, jezično multimedijski i
hipermedijski prilagodljivih afinitetima učenika i stilovima
učenja, s vrednovanjem obrazovanja koje uspješnije potiče stjecanje
sposobnosti, odgovornost i suradnju, neklonirajućeg, imaginativnog
i kritičkog pristupa, s provjerivom razinom kompetencija, sadržane
su u svojstvima tek nekih od novih znanja koja smo trenutno u
stanju sagledati, a koja bi takav
institut proučavao
i njihovoj primjeni orijentiranoj ka budućnosti, pružao poticaje
i podršku.