Sažetak
Nastavu kao proces determiniraju osnovni elementi(Pratt, 2003):
učenik i nastavnik okupljeni oko sadržaja, motivirani i usmjereni
ka istom cilju. Cilj je što brži i efikasnije savladavanje sadržaja
tj. usvajanje potrebnog znanja i stjecanje određenih vještina.
Mada je cilj zajednički, ostvarenju cilja i nastavnik/poučavatelj
i učenik/poučavani pristupaju s različitih stanovišta kroz dva
različite ali suplementaran procesa: poučavanje i učenje. Povijesno
gledano oba su procesa utjecajem različitih faktora bila mijenjana
i kvalitetno modificirana. Oba procesa predstavljaju, svaki ponaosob
ali i skupa kontinuum u kojem je pristup organizaciji, način
realizacije te primijenjena tehnologija, sredstva i pomagala
utjecao na prihvaćanje ili odbacivanje određenih paradigmi u
učenju/poučavanju.
Razvoj znanja općenito i tehnologije posebno odražavaju se sve
vidove ljudske djelatnosti različitom dinamikom i različitim
intenzitetom. Tako ni nastava nije izuzeta od tih utjecaja. Posljedice
toga su: situacija u kojoj povećanje znanja zahtjeva skraćenje
vremena usvajanja istog te stalno prilagođavanje novoj situaciji
kroz permanentno osvježavanje naučenog i dopunjavanje novim činjenicama.
Ovo potonje je danas poznato pod popularnim nazivom cjeloživotno
učenje.
Peti element nastave – kontekst ili bolje institucionalni kontekst
je svakako jednako važan kao i ostali jer iz njega proizlaze
potrebe i okviri koji će odrediti motive i definirati ciljeve
nastave.
Najznačajniji utjecaj na nastavu ipak ima primjena informacijskih
i komunikacijskih tehnologija. Punom implementacijom ICT nastava
prelazi u oblik danas poznat kao eNastava.
Tehnologija odnosno njezina implementacija u određeni proces
određuje način realizacije tog procesa. Međutim, tehnologija
mora biti primijenjena određenom metodologijom da bi proces bio
realiziran učinkovito i potpuno.
Prihvaćanje određenih paradigmi, posebice tzv. objektno-orijentiranog
pristupa najdrastičnije se odrazio na nastavni sadržaj. Upravo
spomenute promjene u sveukupnom znanju, tehnologiji i brzini
svladavanja potrebne količine znanja diktiraju organizaciju nastavnog
sadržaja u količini, redoslijedu izlaganja, dinamici izlaganja
i sl.
eNastava, posebice on-line oblici takve nastave zahtijevaju posebno
organizirane oblike i različite tehnološke artefakte danas poznate
kao LMS (Learning Management Systems), CMS (Content Management
Systems) ili skupa LCMS. Namjena takvih digitalnih spremišta
je prikupljanje, sistematiziranje i upravljanje osnovnom obrazovnom
jedinicom poznatom pod nazivom obrazovno objekt (learning object).
Osjetljivost, uvjetno rečeno, parcelacije sadržaja u objekte
koji sačinjavaju obrazovni sadržaj te vrednovanje svakog takvog
objekta zahtjeva ispunjavanje određenih uvjeta. Pri tome i realizirani
objekti kvalitetom prema određenim standardima moraju ispunjavati
slijedeće kriterije:
1. mogućnost ponovnog korištenje sadržaja – sadržaj se može neovisno
o kontekstu višestruko uporabiti,
2. međusobna izmjenjivost – bez obzira na programske alate, objekti
učenja se mogu koristi na bilo kojoj lokaciji,
3. mogućnost dostupnosti – dostupnost i isporuka sadržaja s udaljene
lokacije po potrebi kurikuluma
4.portabilnost – objekti učenja se ne moraju prilagođavati novim
tehnologijama .
Primjena navedenih kriterija također zahtijeva standardiziranost.Wiley
[8] predlaže preliminarnu taksonomiju LO (objekta učenja) koja
uzima u obzir elemente kao što su: broj elemenata kombiniranih
u određenom tipu LO, tip objekata, komponenti s mogućnošću ponove
uporabe, zajedničku funkciju, mogućnost interkontekstualne uporabe
i sl..
Objekti učenja imaju neprocjenjivu vrijednost ako su dobro strukturirani,
standardizirani i smješteni u odgovarajuće repozitorije.
Jedna od dragocjenih karakteristika objekata učenja je višestruka
iskoristivost. U tom kontekstu kod izgradnje objekta učenja javljati
će se problem kako ga granulirati tj. do koje razine. Naime,
što je objekt manji to je njegova ponovna iskoristivost veća,
ali je pedagoška vrijednost je obično manja. Dok kod većih objekata
učenja problem vidimo u njegovoj manjoj iskoristivosti jer sa
sobom nosi veliku količinu obrazovnog sadržaja i zavisi o kontekstu.
Pred nastavnika se postavlja vrlo zahtjevan posao.Na početku
slaganje objekta učenja u određenu strukturu, a kasnije i samostalno
dizajniranje objekata učenja. Pri slaganju objekata učenja nastavnik
će trebati poštivati hijerarhijsku strukturu koja će ga voditi
do cilja tj. plana i programa kao najvišeg nivoa. (Npr. kurikulum
je grupiran od tečajeva, tečaj je grupiran od vježbi itd..).
Dobar nastavnikov odabir objekata učenja omogućit će učenicima
da sami biraju količinu znanja za savladavanje određenog gradiva
tj.objekte učenja kao Lego kocke i stvarati sebi prihvatljivu
strukturu. Na taj način učenici s slabijim predznanjem mogu brže
savladavati nastavno gradivo ili oni napredniji proširiti
svoja znanja.
Za taj proces nastavnika treba osposobiti.To su samo početni
problemi koji kad se riješe rezultiraju novim problemima. Kada
nastavnik dobije objekte učenja na korištenje tada će zapravo
doći do izražaja njegova pedagoška sposobnost . Ovisno o obrazovnom
kontekstu nastavnik će morati prilagoditi, uporabiti, te na
određeni način manipulirati novim paradigmama koje također prethodno
treba usvojiti.
Konstruktivistički način usvajanja sadržaja je najinteresantniji
jer omogućuje nastavniku da postane poticatelj, usmjerivač i
da potakne kod učenika da samostalno izgrađuje svoje znanje.Nastavnik
dobiva novu ulogu u poučavanju u odnosu na tradicionalni oblik
poučavanja u kojem je nastavnik bio odgovoran i jedini prenositelj
znanja.Na taj način nastavnika se ponovno stavlja u jedan za
sada njemu nov položaj u odnosu na sadržaj, na učenika i sam
proces poučavanja u određenom obrazovnom kontekstu.
Iz ovog slijedi da za budućeg eNastavnika nije dovoljno da bude
samo predmetni stručnjak već moraju posjedovati osim pedagoških
i socijalna, menedžerska i tehnička znanja.
|