Nije teško uočiti činjenicu da su današnji studenti prva
generacija koja je odrasla uz novu tehnologiju. Čitav su život,
od malih nogu njome okruženi: koriste računala, digitalnu audio
tehniku, mobilne telefone i sve druge alate digitalnog doba.
Računalne igre, e-pošta , Internet i neposredna razmjena poruka,
integralni su dijelovi njihovih života. Istovremeno je razvoj
tehnologije srušio informacijske barijere između država i kontinenata
i omogućio da mladi širom svijeta djeluju i razmišljaju na
sličan način [3]. Ako smo svjesni navedenih činjenica, potrebno
je prilagoditi pristup učenju novim generacijama, sukladno
njihovu načinu razmišljanja i prihvaćanja svijeta oko sebe.
Potaknuti potrebom da naši studenti upoznaju smisao naprednog
korištenja računala u strukovnom području i steknu vještinu
snalaženja u različitom računalnom okruženju, nastojimo već
niz godina unaprijediti njihov individualni i timski rad u
računalnom kabinetu.
Metode unaprjeđenja kvalitete nastave obuhvaćaju anketiranja
studenata, kontinuirano praćenje njihovog rada i uvođenje LMS
tehnologije u nastavni proces. Rad studenata u računalnom kabinetu
ima naglasak na individualnom, pri čemu je studentima omogućen
stalni pristup zadacima, s uputama za rad i nastavnim materijalima.
1. INICIJALNA ANKETA
Svake godine, počevši od 1999, provodimo anketiranje studenata
na početku nastavne godine. Svrha ankete je od samog početka
bila doći do podataka koji će nam omogućiti:
- korigirati i prilagoditi sadržaj vježbi predznanju studenata
- uočiti studente s većim ambicijama
Slične metode provode i neki drugi fakulteti u Hrvatskoj [6],[7].
Anketa se kroz godine uobličavala i mijenjala, ali se pokazala
neophodnom za kvalitetno provođenje nastave. U početku je anketa
bila u pisanom obliku, a od 2004 godine izrađena je u web formatu
na računalu. Ove nastavne godine 2006/07, došlo je opet do
promjena, budući je u nastavu uveden LMS sustav, pa je za anketiranje
iskorišten njegov sastavni modul. Anketa se provodi svake godine
na prvom satu vježbi. Anketa je anonimna, a studentima je dodatno
naglašeno da rezultati ankete nemaju utjecaja na njihov uspjeh
na ispitu. Sastoji se od tridesetak pitanja podijeljenih u
četiri kategorije:
- Opći podaci o studentu
- Podaci o osobnom računalu studenta, ukoliko ga posjeduje
- Test poznavanja osnovnih pojmova IT
- Očekivanje studenata od kolegija
2. INDIVIDUALNI I TIMSKI RAD STUDENATA
Na vježbama iz Informatike studenti imaju vježbe koje obavljaju
individualno i timski. Osnovne značajke individualnog rada
su:
- Jedan student – jedno radno mjesto
- Zadaci dostupni uvijek na serveru
- Stalna pomoć demonstratora
- Uz svaki zadatak postoje on line detaljne upute o radu
- Uz zadatke su navedeni i web linkovi na relevantne stranice,
kako bi se potaknulo učenje uz pomoć weba.
Tijekom semestra studenti su dužni izraditi jedan seminarski
rad (prezentaciju), koji se izrađuje u timu. Osnovne značajke
timskog rada su:
- Studenti su podijeljeni u grupe (timove) od 2-3 studenta
- Na webu je prezentiran popis ponuđenih tema iz Informatike
koju timovi mogu odabrati, kao i zahtjevi na prezentaciju (broj
slajdova, dužina izlaganja..)
- Ukoliko žele, timovi mogu izabrati i temu izvan popisa, ako
je prethodno odobri voditelj seminara
Na seminaru se izlaganja ocjenjuju: od strane voditelja seminara,
kao i putem weba, od strane studenata koji prisustvuju seminaru.
Ocjenjivanje i pisanje komentara na izlaganja, koja međusobno
provode studenti putem weba je anonimno i ne utječe na završnu
ocjenu seminara, ali utječe na uži izbor radova, koji se objavljuju
na webu. Možemo reći da su studenti pristupili vrlo ozbiljno
međusobnom ocjenjivanju i da su komentari koje su uputili na
pojedina izlaganja bili vrlo zanimljivi, a cjelokupan timski
rad dobio nove poticaje.
V ZAKLJUČAK
Novi trendovi, kako u tehnologiji tako i u obrazovanju, kao
i potreba prilagodbe nastave europskim kriterijima, traže od
nastavnika stalno unaprjeđenje kvalitete nastave. Inicijalno
anketiranje studenata na početku nastavne godine ima cilj prilagoditi
sadržaj vježbi i kolegija njihovu predznanju, a isto tako smo
u mogućnosti uočiti studente s većim ambicijama. Kako se navedeno
anketiranje provodi već osmi put, došli smo do zanimljivih
podataka o studentskoj populaciji našeg fakulteta. Prosječan
student koji upisuje naš fakultet odlučio se za studij građevine
jer ga zanima ili je najsličniji onom što ga zanima, posjeduje
kod kuće računalo, s priključkom na Internet, koje koristi
povremeno ili svakodnevno, najčešće za igru i zabavu. Napisao
je samostalno svoj maturalni rad na računalu. Poznaje operacijski
sustav Windows XP srednje ili dobro, Posjeduje praktično znanje
u radu s računalom, ali nema teorijske osnove, i zato je u
procjeni svog znanja nesiguran. Ne poznaje programske jezike
niti izradu web stranica. Od kolegija Informatike očekuje proširenje
svog znanja i upoznavanje s novim trendovima, jer procjenjuje
da je za učinkovito korištenje informacijskih tehnologija potrebno
poznavati njihove osnove.
LITERATURA
[1] A Korin-Lustig: “Adjustment of the Informatics
Curriculum at the Faculty of Civil Engineering to new trends”,
Computers in Education, MIPRO XXIX International convention,
(180-184), Opatija 2006
[2] A. Chickering and Z. Gamson, “Seven principles for
good practice in undergraduate education”, American Association
for Higher Education Bulletin 39 ,1987.
[3] M. Prensky, “ Digitalni urođenici, digitalni pridošlice”,
Edupoint, br.40
, god V, prosinac 2005,
http://www.carnet.hr/casopis/40
[4] D. Caplan: “Razvoj online kolegija”,
Edupoint, br.40
, god V, prosinac 2005,
http://www.carnet.hr/casopis/40
[5] American College Personnel Association, Principles of
Good Practice for Student Affairs , preuzeto prosinac 2005,
http://www.acpa.nche.edu/pgp/principle.htm
[6] Ž. Požgaj, M. Pejić Bach, “Creating profile of information
technology knowledge of newly enrolled students”, Computers
in Education, MIPRO XXV International convention, (19-24),
Opatija 2002
[7] J. Lasić-Lazić, M. Banek Zorica, S. Šipranec, “Are students
information literate?”, Computers in Education, MIPRO XXVIII
International convention, (50-53), Opatija 2005