Izvođenje nastavnih predmeta zasniva se
na planu rada (engl. syllabus) koji je na visokim učilištima
u pravilu objavljen na web-u. Planovi rada važni su i u on-line
tečajevima te su alati koji pomažu u njihovoj izradi ponekad
ugrađeni u sustave za upravljanje učenjem (courseware) kao što
je npr. WebCT. Planovi rada namijenjeni su pripremi i organizaciji
izvođenja nastavnih aktivnosti te informiranju i usmjeravanju
polaznika nastave, a ponekad su vrlo detaljni i obuhvaćaju ne
samo pregled obrazovnih sadržaja i izvora iz literature, već
i načine izvođenja pojedinih lekcija. Sustavi za pomoć kod izrade
plana rada za nastavni predmet mogu biti izrađeni kao obrasci
u zasebnim aplikacijama, ili kao dio web mjesta visokog učilišta
ili sveučilišta, a napravljeni su i pojedinačni "generatori" plana
rada koji su svima dostupni na web-u te proizvode dokumente u
formatu običnog teksta, Word datoteke ili HTML-a.
Za planiranje pedagoških aktivnosti i metoda rada s polaznicima
u pojedinim lekcijama također je moguće izraditi odgovarajuće
web obrasce s predlošcima koje se dopunjuje i/ili prilagođava
konkretnim sadržajima lekcije, uvjetima izvođenja nastave te
potrebama predavača i polaznika. Planiranje obrazovnih aktivnosti
u pojedinim lekcijama sve je češće u tečajevima e-obrazovanju,
a u literaturi je takve oblike rada s polaznicima moguće naći
pod imenom strategije poučavanja (eng. teaching strategies)
i aktivnosti u e-učenju (engl. e-learning activities,
e-tivities). Poznato je više desetaka takvih pedagoških metoda
ili tehnika koje se koriste u pojedinim fazama lekcije te s određenim
obrazovnim ciljem.
Za potrebe djelotvornije izrade plana rada na kolegiju ili u
nekom nastavnom predmetu, kao i za planiranje aktivnosti u pojedinim
lekcijama, napravljena je web aplikacija u kojoj su korisnicima
ponuđene različite komponente plana rada i predlošci sa sažetim
opisima pedagoških tehnika. U prototipnoj verziji navedene web
aplikacije omogućeno je lako biranje i kombiniranje komponenti
plana rada nastavnog predmeta, kao i izbor metoda rada u pojedinim
lekcijama te njihovo prilagođavanje pomoću web editora. Primjenom
takve aplikacije moguće je unaprijediti planiranje rada na nastavnom
predmetu te izraditi tekstualni sadržaj odgovarajućeg dokumenta
u HTML formatu za postavljanje na web stranice kolegija.
U razvoju projekta korišteno je nekoliko Web tehnologija. Osnovu
čini HTML koji služi za definiranje sadržaja i elemenata web
stranice. Druga tehnologija koja je korištena u projektu je CSS
(kaskadni stilovi). CSS-om je definiran dizajn i način na koji
se pojedini elementi prikazuju na stranici. Ključna tehnologija
u projektu je JavaScript. JavaScript je programski jezik koji
se izvršava u pregledniku i koji ima mogućnost upravljanja sadržajem
web stranice. Kao objektno-orijentirani programski jezik, JavaScript
je omogućio da se svakom pojedinom elementu web stranice pristupi
kao objektu s kojim se može upravljati. Njegova mogućnost rada
s događajima daje web stranici dinamičan karakter. Na taj način
korisniku je omogućeno dinamičko upravljanje s elementima koji
su mu ponuđeni na ekranu.
Korisnik jednostavnim prebacivanjem grafičkih elemenata u kontejner
odabire predloške sa sadržajima plana rada nastavnog predmeta
i pedagoškim aktivnostima u lekciji. Kada korisnik odabere potrebne
sadržaje, klikom na odgovarajući gumb sadržaj se u obliku paragrafa
prenosi u JavaScript html editor u kojem se po potrebi preoblikuje
i dorađuje. Na kraju, korisnik može jednostavnim klikom na gumb
dobiti prikaz koda ili cjelokupne html stranice koja je generirana,
a može istu i spremiti lokalno na tvrdi disk. Ideja ovakvog pristupa
izradi web aplikacije je da se korisniku u sklopu web-a pruže
pogodnosti koje su dostupne u objektno orijentiranom programiranju
te da mu se rad iz tekstualnog prebaci u grafički način u što
je to više moguće aspekata.
Opisana aplikacija izrađena je za potrebe Referalnog centra
za metodiku i komunikaciju e-obrazovanja voditelja doc.dr.sc.
Gorana Bubaša.
|