Uvođenjem e-obrazovanja na hrvatska sveučilišta, uloga fakultetskih
(visokoškolskih) knjižnica se brzo i iz temelja mijenja. Broj
studenata koji studiraju na daljinu povećava se, a usluge knjižnice
moraju biti jednako dostupne svakom korisniku, bez obzira na
to gdje se on nalazi. Također, provođenje novih načina studiranja
propisanih Bolonjskom deklaracijom nužno iziskuje sve veći
broj primjeraka stručne/znanstvene literature i tješnju povezanost
knjižničara s nastavnim osobljem te upućenost u nastavne programe.
Uz nove usluge koje nude, knjižnice još uvijek moraju djelovati
i na 'starom frontu' jer klasični način poučavanja neće iščeznuti.
Da bi fakultetska knjižnica bila kvalitetna podrška e-obrazovanju
potrebna je suradnja svih struktura akademske zajednice – od
studenata, uprave, nastavnog osoblja, pa do informatičke službe
na pojedinom fakultetu.
Glavna promjena koju mogu očekivati fakultetske knjižnice jest
ta da više neće biti samo 'dostavljači', već i organizatori
informacija s obzirom na razne profile korisnika. Drugim riječima,
upravljanje znanjem (Knowledge Management) postat će bitan
čimbenik usluga fakultetske knjižnice.
Unutar šume elektroničkih informacija odabir onih relevantnih,
potrebnih korisnicima fakultetskih knjižnica, jedan je od specifičnih
poslova visokoškolskih knjižničara-predmetnih stručnjaka. Upravljanje
znanjem zahtijeva individualni pristup, poznavanje korisničkih
potreba, studijskih programa, itd. Samo na taj način informacije
mogu stići do onih korisnika kojima su potrebne.
Uvođenje novih tehnologija u obrazovanje iziskuje i stalno
stručno usavršavanje knjižničara, odnosno usvajanje novih vještina,
kako komuniciranja s korisnicima, tako i korištenja LMS-ova
(Learning Management System).
Fakultetske knjižnice na ustanovama na kojima će e-obrazovanje
zaživjeti svakako će obilježavati:
- digitalizirane zbirke znanstvenih tekstova (znanstvenog
osoblja zaposlenog na fakultetu)
- digitalizirane zbirke ispitne literature (studenti će im
pristupati uz korisničko ime i zaporku)
- čitaonice digitalne građe
- individualizirani pristup korisnicima knjižnice (zbirka
više nije u središtu pozornosti, već korisnik – upravljanje
znanjem), drugačiji načini komunikacije (računalno generiranje
prijedloga novonabavljene stručne literature s obzirom na
to što korisnik posuđuje...)
- uključivanje knjižničara u pojedine kolegije koji se izvode
online
- podučavanje korisnika u pronalaženju kvalitetnih elektroničkih
izvora, citiranju elektroničkih izvora, autorskim pravima
i etici online komunikacije korištenjem LMS-ova
- odabir znanstvene literature u elektroničkom obliku
Strah da će djelatnosti knjižnice možda 'iščeznuti' dolaskom
elektroničkih oblika građe potpuno je neopravdan. Naprotiv,
sve veći broj elektroničkih izvora informacija i uvođenje e-obrazovanja
iziskuje knjižničare-predmetne stručnjake više nego ikad. Pred
fakultetskom knjižnicom kao podrškom e-obrazovanju stoji mnogo
stručnog rada, suradnje sa svim strukturama zaposlenika i studenata
pojedinog fakulteta te entuzijazam pri uvođenju novih usluga.