|
Evaluacija on-line
tečaja kao obrazovne komponente u hibridnom sveučilišnom kolegiju |
F5 |
Goran
Bubaš, Igor
Balaban, Nina
Begičević, Fakultet organizacije i informatike u Varaždinu,
HR |
Instrukcijski dizajn u e-obrazovanju moguće je promatrati
kao primijenjenu didaktiku i metodiku u oblikovanju obrazovnog
procesa koja se bavi uputama za razvoj, primjenu i evaluaciju
on-line tečajeva. Mnogi modeli instrukcijskog dizajna u e-obrazovanju
uključuju mehanizme za evaluaciju on-line tečaja (npr. prikupljanjem
povratnih informacija od polaznika) koji su usmjereni daljnjem
poboljšanju različitih elemenata tečaja kao što su sadržaj,
sustav za upravljanje sadržajem, komunikacija s polaznicima,
provjere znanja, način vođenja tečaja itd. Najpoznatiji je ADDIE model
(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation)
instrukcijskog dizajna koji preporučuje da se evaluacija provodi
tijekom svih faza razvoja tečaja. Pritom se treba provjeriti
djelotvornost tečaja imajući u vidu obrazovna iskustva i zadovoljstvo
polaznika te njihovo usvajanje znanja. U posljednjoj fazi ADDIE modela
treba dobiti odgovor na pitanje kako je prije sljedećeg izvođenja
moguće unaprijediti tečaj. Da bi se to postiglo, prilikom evaluacije
on-line tečaja primjenjuju se različiti kriteriji i standardi
kvalitete te se od polaznika traže povratne informacija o tečaju
(npr. anonimnom anketom) i angažira nezavisni tim stručnjaka
koji ocjenjuje kvalitetu tečaja. Osim ADDIE modela,
model instrukcijskog dizajna kojeg su razvili W. Dick i L.
Carrey također u svojim završnim koracima sadrži preporuku
da se oblikuje i provede evaluacija obrazovnog procesa u tečaju
(provjerom obrazovnih materijala u individualnom i grupnom
radu s polaznicima te procjenom njihove učinkovitosti), pri
čemu zaključnu evaluaciju ne provodi instrukcijski dizajner
ili nastavnik u tečaju, već nezavisni i stručni procjenitelji.
Redovita evaluacija on-line tečaja sadržana je i u modelu instrukcijskog
dizajna pod nazivom ubrzano prototipiranje kod kojeg
se u trajnom spiralnom razvojnom ciklusu tečaja provode sljedeći
koraci: definiranje ključnih elemenata obrazovnog sustava,
brz razvoj i implementacija osnovnih struktura (prototipova)
sustava, procjena od strane polaznika i redefiniranje ključnih
elemenata, ponovni brz razvoj i implementacija dorađenih elemenata
sustava, nova procjena od strane polaznika i redefiniranje
ključnih elemenata itd.
Hibridno učenje (hybrid/blended learning) je vrlo čest način
poučavanja na suvremenim sveučilištima jer povećava razinu
obrazovne usluge te bolje ispunjava potrebe studenata, a istraživanja
pokazuju da je takvo poučavanje efikasnije od tradicionalne
nastave, kao i od nastave koja se u potpunosti izvodi on-line.
Hibridno učenje odvija se u okruženju u kojem je tradicionalno
poučavanje u učionici kombinirano sa on-line tečajem i korištenjem
internetskih tehnologija za prikaz obrazovnih sadržaja. U hibridnim
kolegijima njihova on-line komponenta može biti prisutna u
različitoj mjeri, tj. može poslužiti samo kao dopuna klasičnoj
nastavi, ali i dominirati u nastavnom procesu pri čemu je klasična
nastava obično prisutna samo u početnim lekcijama i završnim
provjerama znanja tijekom izvođenja nastavnog kolegija. Optimalan
omjer on-line i off-line komponenti u hibridnom kolegiju planira
se na temelju specifičnosti pojedinih obrazovnih sadržaja,
odabranih modela instrukcijskog dizajna, broja polaznika nastave
i njihove pripremljenosti za e-obrazovanje te raspoloživih
resursa za razvoj i korištenje on-line obrazovnih materijala
(kao što su npr. stručnjaci za tehnologiju i sadržaj, financijska
sredstva, vrijeme potrebno za razvoj tečaja, dostupnost računala
za izvođenje nastave itd.). Budući da razvoj on-line sadržaja
i provođenje on-line aktivnosti zahtijeva dodatan angažman
nastavnika i suradnika u pripremi i provođenju obrazovnog procesa
u nastavnom kolegiju, korisno je procijeniti važnost pojedinih
obilježja on-line tečaja za nastavni kolegij u cjelini. Na
primjer, ako kod hibridnog učenja polaznici imaju mogućnost
redovitog skupnog sudjelovanja u nastavi u učionici te kontakta
licem-u-lice s nastavnikom, to može smanjiti njihovu potrebu
za korištenjem elektroničke pošte, pričanice (chat), oglasne
ploče i foruma u tečaju.
Imajući u vidu potrebu za periodičkom evaluacijom on-line
tečaja u sklopu hibridnog načina izvođenja nastavnog kolegija,
kao i vrijeme i sredstva koja su potrebna za pripremu obrazovnih
sadržaja i provođenje različitih aktivnosti u on-line tečaju,
u istraživanju koje su proveli autori ovog rada koncipirana
je detaljna anketa u kojoj polaznici procjenjuju više od sedamdeset
obilježja on-line tečaja, kao i važnost svakog obilježja za
svladavanje gradiva iz nastavnog kolegija u kojem je on-line
tečaj korišten. Tvrdnje u anketi napravljene su na temelju
literature o kvaliteti u e-obrazovanju, a grupirane su u sljedeće
kategorije (broj pitanja u pojedinoj kategoriji naveden je
u zagradi): procjena obrazovnih sadržaja (11); provjere i samoprovjere
znanja (9); multimedija i korisničko sučelje (11); komunikacija
(9); personalizacija (8); usmjerenost na pomoć korisnicima
(11); tehnički elementi i preduvjeti za korištenje sustava
(10); opće karakteristike (4). Prilikom primjene ankete podaci
su prikupljeni od 72 polaznika hibridnog sveučilišnog kolegija "Psihologija
Interneta", a procjenjivana su obilježja nemoderiranog
tečaja "On-line komunikacija" koji je korišten tijekom
vježbi na računalima u sklopu tog kolegija. Pritom treba istaknuti
da su za provođenje ankete, upis podataka u računalo i njihovu
preliminarnu obradu bila potrebna samo dva radna dana, što
je relativno malo vremena u odnosu na šest mjeseci koliko je
bilo potrebno da se izradi sadržaj navedenog on-line tečaja.
Osim teorijskog sadržaja tečaja, u sklopu posebnog projekta
razvijen je i sustav za upravljanje prikazom sadržaja, kao
i generator on-line kvizova, testova i upitnika za samoprocjenu,
a korišteno je i vlastito rješenje za korisničko sučelje i
vizualni dizajn. Provedbom ankete bilo je moguće evaluirati
sve navedene komponente on-line tečaja.Rezultati ankete pokazali
su da je teorijski sadržaj tečaja dobro pripremljen, a relativno
dobro su ocijenjene i samoprovjere znanja za koje su potvrđene
poznate manjkavosti tečaja u pogledu nedostatnih interpretacija
načina bodovanja odgovora na pitanja u kvizovima i testovima.
Također je utvrđeno da je rješenje korisničkog sučelja i vizualnog
dizajna bilo uspješno, ali i da bi tečaju, unatoč pojednostavljenoj
hijerarhijskoj strukturi, bilo korisno pridodati mapu web mjesta.
Prema očekivanjima, nije bila izražena velika potreba za alatima
za komunikaciju (elektronička pošta, pričaonica, forum i sl.)
budući da je on-line tečaj nemoderiran te je korišten tijekom
nastave u dvoranama s računalima kada su polaznici mogli kontaktirati
nastavnika i međusobno raspravljati. I pored prisutnosti nastavnika
tijekom korištenja tečaja, anketa je pokazala da tečaj treba
dopuniti detaljnijim uputama za korištenje ("help")
i pridodati često postavljana pitanja (FAQ) te da treba omogućiti
ispis sadržaja tečaja. Anketom je potvrđeno dizajnom web mjesta
on-line tečaja omogućuje njegovo korištenje bez prethodnog
iskustvo polaznika u radu sa on-line tečajevima. Zanimljivo
je i da su rezultati ankete pokazali na negativne efekte uzrokovane
sporijom vezom unutar lokalne računalne mreže fakulteta tijekom
vježbi u dvoranama s računalima zbog čega su studenti sporije
i s povremenim prekidima pristupali sadržajima tečaja na računalu
poslužitelju. Rezulati ankete bit će korišteni za unapređenje
pojedinih elemenata on-line tečaja imajući u vidu prioritete
koji su utvrđeni ocjenama važnosti pojedinih elemenata tečaja
u odnosu na potrebu svladavanja gradiva iz hibridnog sveučilišnog
kolegija u kojem je tečaj korišten. Naime, uz relativno mala
ulaganja moguće je znatno unaprijediti tako identificirane
bitne komponente tečaja prije njegove primjene za novu generaciju
studenata..
Evaluacija tečaja "On-line komunikacija" prikupljanjem
podataka od polaznika, kao što to preporučuju modeli instrukcijskog
dizajna, pokazala je da u hibridnim kolegijima s redovitim
kontaktima ("licem u lice") s nastavnikom tijekom
rada u učionici nisu toliko potrebni komunikacijski alati unutar
on-line tečaja, ali da je potrebno imati dobro razvijene standardne
elemente obrazovnih web mjesta poput pomoći za korisnike i
često postavljanih pitanja, mape web mjesta, mogućnosti ispisa
teorijskih sadržaja i obrazloženja načina bodovanja odgovora
u provjerama znanja. Ista anketa provedena je i evaluaciju
on-line tečaja u sklopu hibridnog sveučilišnog kolegija "Informatika" na
Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu. Anketa je
dostupna dizajnerima on-line tečaja posredstvom CARNetovog
Referalnog centra za metodiku i komunikaciju e-obrazovanja.
|
|
|