UVOD
Činilo mi se zanimljivim podijeliti iskustvo ovog
malog eksperimenta smatrajući da se sadržajno dotiče akutnog
problema – umjetničkog obrazovanja u kontekstu eksplozivnog
razvoja novih medija. Osnovna motivacija za pokretanje ovog
projekta bila je potreba sagledavanja mogućnosti i ograničenja
ICT-a u današnjim uvjetima školstva i dizajnersko - umjetničke
prakse.
U tom smislu, odlučio sam napraviti radionicu na
temu interaktivnog oblikovanja umjetničkog proizvoda, koristeći
trenutne mogućnosti ICT infrastrukture koja je na raspolaganju
u našim uvjetima obrazovanja. Pojam “interaktivni dizajn”
u ovom slučaju znači oblikovanje neke strukture uz međusobni
dijalog u virtualnom i realnom prostoru.
Danas dizajner također preuzima ulogu svojevrsnog
prosvjetitelja, na način da svijet medija približi „običnom“
čovjeku, učini ga aktivnim sudionikom, kritički angažiranom
u odnosu na društvo i same medije. Internet je idealan medij
u kojem se mogu ostvariti višekanalne komunikacije, i to
tako da pojedinac utječe na globalno društvo, kao i suprotno.
Zato je ključna riječ, (koja se danas i prečesto koristi,
pa zbog toga biva pomalo zanemarena) - interakcija.
PROVEDBA
Radionica je bila zamišljena kao simulacija izvedbe
likovnog (umjetničkog, dizajnerskog) projekta u uvjetima
suvremenog tržišta, koje je često primorano formirati ad
hoc timove sastavljene od stručnjaka iz različitih geografskih,
socijalnih i kulturnih sredina. Pošto je tema ovogodišnjeg
natjecanja umjetničkih škola bila Bauhaus, odlučio sam se
nadovezati na tu temu, ali s naglaskom na onaj pomalo iracionalni,
izvorni princip Bauhausa, povezan s avangardama 20. st. Tu
mi se kao poseban autor nametnuo Oscar Schlemmer, čovjek
koji u sebi sublimira elemente interaktivnosti, dizajna,
kostimografije, scenografije, pokreta, humanizma renesanse
i futurističkih ideja. Učenicima je postavljen načelni zadatak
da u djelomičnoj interakciji preko interneta, a u konačnici
u realnom prostoru radionice, ostvare djelo koje je sastavljeno
od fragmenata – kvadratnih kompozicija koji su direktno inspirirani
djelom O. Schlemmera.
Pošto je u tijeku bilo takmičenje učenika umjetničkih
škola, odlučio sam pozvati nagrađene učenike da se uključe
u virtualni tim radionice. Oni su imali zadatak da, oslonivši
se na zadanu strukturu, izrade svaki po jedan segment rada,
koji bi se naknadno doradio i postavio u prostoru izložbe.
Kao osnovica bio je zadan kostur sastavljen od kvadrata koji
su zajedno formirali pravokutnik, a zasebni kvadrati su se
trebali složiti u mozaik koji bi tvorio kompaktnu kompoziciju.
Međutim, poslije inicijalnih kontakata ispostavilo
se da je to pretežak zadatak za tako kratak rok (2 tjedna),
pa je prvobitni koncept djelomično preoblikovan, u smislu
da se svaki učenik mogao izraziti u svom kvadratu, neovisno
o kompoziciji koju su oblikovali ostali učenici. Tako se
dobilo na raznolikosti, iako se morala žrtvovati prva ideja
cjeline. Zadatak je tada bio napraviti rad koji nije nužno
izveden u istoj tehnici, već može biti dvodimenzionalan,
trodimenzionalan, mobilan ili multimedijalan – ovisno o sklonostima
učenika, ali istovremeno vezano uz radove i estetsku filozofiju
Bauhausa, odnosno Oskara Schlemmera.
U tom smislu vođena je korespondencija sa učenicima
i njihovim mentorima – na način da su se skice i pitanja
upućivala prema voditelju, a on je slao odgovore i sugestije
mailom, istovremeno na web stranici radionice osvježavajući
situaciju koja se nadograđivala novom skicama i komentarima.
Također su neki autori komunicirali međusobno mailom, i tako
pokušali ostvariti dodatnu interakciju.
Završni korak je bio dovršavanje radova,
ukoliko je to bilo potrebno, i njihovo postavljanje u prostoru
radionice, odnosno na izložbi. Tu su se sudionici susreli u
“realnom” prostoru i u suradnji sa voditeljem i svojim mentorima
usaglasili stavove oko izrade i postavke svojih radova. Na
početku završnog dijela radionice voditelj je kroz kratku prezentaciju
još jednom ukazao na osnovne ideje projekta prikazujući dosadašnje
rezultate izvedbe kroz proizvedene skice i dio gotovih radova.
Završni radovi oko dovršenja i postavljanja kompozicije su
dokumentirani i ugrađeni u interaktivnu prezentaciju cijele
radionice.
Cijelim tijekom radionice istaknut je proces razvoja
koji je uvjetovan protočnošću, šumovima i prekidima u komunikaciji,
kao i vremenskim, tehničkim, hardverskim, softverskim i iskustvenim
ograničenjima. Najveća prepreka u komunikaciji se pokazala
u tehničkoj neopremljenosti mnogih škola, kao i u ograničenim
on-line mogućnostima. Trebalo je upotrijebiti veliku dozu entuzijazma,
posebno sa strane mentora i učenika koji nisu bili najbolje
tehnički opremljeni, ali također i prikloniti se improvizaciji
i intuiciji...Naposljetku je cijeli projekt ostavio dojam slojevitosti,
raznovrsnosti, ali i kompaktnosti. Svaki rad je bio istovremeno
individualan i ujedno snažno povezan sa ostalim.
ZAKLJUČAK
Dakle, unatoč relativno skromnoj situaciji
u kojoj se nalazi ICT opremljenost umjetničkih škola, može
se izraditi vrlo uspješan projekt ukoliko je potpomognut entuzijazmom
i kreativnošću.
Iskustvo stečeno tijekom trajanja radionice pomoglo
mi je da shvatim kolike su prednosti ali i mane ovakvog načina
komunikacije.
Najveći problem koji sam zamijetio je taj da smo
se suočili sa različitim tehnološkim preprekama (nedostatak
informatičke opreme), ali i sa različitim nivoom znanja i iskustva
u korištenju. Također, osnovna ideja o cjelini postupno se
preoblikovala u jednu otvoreniju strukturu, što je pokazalo
određenu elastičnost u konceptualizaciji i preoblikovanju projekta
“u hodu”.
Očigledno je da se danas bez digitalizacije i Interneta
ne može zamisliti bilo kakav ozbiljan rad na području dizajna
i likovnog obrazovanja općenito, pogotovo ukoliko želimo uključiti
učenike u aktivnije sudjelovanje u nastavi, praćenje suvremenih
trendova koji nameću visoke standarde računalne pismenosti...
i to počevši od najjednostavnije obrade slike, pa sve do multimedijalnih
prezentacija i kolektivnih projekata ostvarenih kroz virtualne
timove.
Međutim, problem je u relativno lošoj ICT opremljenosti
škola koje obrazuju u umjetničkim zvanjima. Uz to, mada se
(deklarativno) situacija mijenja iz dana u dan u smislu opće
informatizacije, znakovito je da ne postoji neki razvojni koncept
koji bi (na duži period) omogućio obrazovanje u umjetnosti
i dizajnu, a na način da ono ide u korak sa suvremenim tokovima
u svijetu.
Uz to, trebalo bi u prostore umjetničkih škola
uvesti dobro opremljene računalne učionice, i kabinete, omogućiti
potreban software, ali također i sastaviti nastavne programe
koji bi obuhvatili sve segmente digitalnog oblikovanja i prezentacije
(oblikovanje slike, ilustracije, animacija, interaktivne i
multimedijalne tehnologije, 3D oblikovanje itd.). Isto tako
bi trebalo osuvremeniti metode obrazovanja (radionice, seminari,
on-line projekti), a pomoću kojih bi se razvijao kritički stav
i razvijali kreativni potencijali učenika, kako bi bili u
mogućnosti suvereno baratati digitalnim alatima i resursima.
Slobodan Tomić, prof.
U Splitu, 28. kolovoza, 2006.
http://www.umjetnicka.com/nart/