Korištenje informacijsko komunikacijske tehnologije (ICT)
s ciljem učinkovitijeg upravljanja akademskom i istraživačkom
zajednicom neizostavno pridonosi unapređenju obrazovnog procesa
i znanstveno istraživačkog rada s ciljem i svrhom provedbi
reformi usklađivanja nacionalnih potreba sa standardima Europske
unije.
Opća i uspješna prilagodba visokog obrazovanja Republike
Hrvatske globalizacijskim promjenama i kretanjima ka digitalnom
društvu i društvu temeljenom na znanju, kojem je uz gospodarstvo
i sve ostalo, po prirodi stvari digitalizirano, imperativno
nameće potrebu da se i postupci upravljanja, koordiniranja
i nadzora u tom kompleksnom i kompliciranom sustavu unaprijede
i učine učinkovitijim. U procesu približavanja odrednicama
deklaracije iz Bologne te promjenama u organizacijskom ustroju
na putu reforme i integracije sveučilišta u kojemu se dio
upravnih, planskih i operativnih poslova sa sastavnica sveučilišta
– fakulteta, akademija i odjela te njihovih upravnih struktura
prenosi na višu razinu – tijela upravljanja sveučilištem
kao cjelinom, imperativ je trenutka da se učini sve potrebno
kako bi se u tim novim organizacijskim uvjetima obavljale
sve djelatnosti u visokom obrazovanju.
Razvitak digitalnog društva (DD) i digitalnog gospodarstvo
(DG) prvenstveno ovisi o učinkovitosti sustava koji obrazuje
pojedinca za postizanje tih ciljeva. Radi toga i svi upravni,
planski, koordinativni i nadzorni mehanizmi sustava visokih
učilišta (VU) trebaju biti prilagođeni ostvarivanju tih ciljeva,
a radi učinkovitosti za te se aktivnost svi pozvani, a posebno
upravne strukture, trebaju koristiti suvremenom informacijskom
i komunikacijskom tehnologijom (ICT).
Rad je temeljen na rezultatima posebno projektiranog i
operativno implementiranog informacijskog sustava podržanog
ICT za mjerljivo i nemjerljivo povećanje učinkovitosti upravljanja
planskom, financijskom i nadzornom funkcijom s posebnim naglaskom
na racionalnom gospodarenju prostorom i opremom u sustavu
visoke naobrazbe na razini sveučilišta i svim njegovim sastavnicama
(Is_UVN). Posebna je pozornost posvećena integraciji podataka,
procesa obrade u realnom vremenu i raznim platformama i genezama
razvitka postojećih IS u sustavu VU.
Razmatraju se i vrednuju neki mjerljivi rezultati primjene
IS i odnosi između mogućih pristupa upravne, financijske,
planske, organizacijske, programske i izvještajne komponente
informacijskog sustava (IS) koji imaju važnu ulogu u deklariranim
nastojanjima za uspostavljanje centara izvrsnosti i na području
visokog obrazovanja. Upravni mehanizmi podržani ICT u predstojećim
integralnim kretanjima u području visoke naobrazbe smanjuju
i postupno uklanjaju sve zapreke u pravcu integriranja s
razvijenim okruženjem.
Posebna se pažnja u radu poklanja konceptualnom, logičkom
i fizičkom dizajnu baze podataka (BP) za taj novi IS, a naročito
se pažljivo istražuju mogućnosti učinkovitog povezivanja
tog, prvenstveno upravnog, planskog i poslovnog IS s postojećim
i u nekim sredinama operativno korištenim IS za podršku obrazovne
djelatnosti u sustavu visokih učilišta (ISVU).
U radu se naročita pozornost poklanja entitetima i njihovim
atributima koji su vezani za znanstveno istraživački rad
na visokim učilištima, a nisu, prema javno dostupnim i raspoloživim
izvješćima obuhvaćeni ostalim IS.
Mogućnost učinkovitog gospodarenja fiksnim i varijabilnim
troškovima po vrsti, mjestima i nositeljima posebna je neizravna
korist izgrađenog i prezentiranog IS. Zajedničkim zadovoljavanjem
poslovnih, planskih i upravnih potreba većeg broja ustanova
u sustavu VU ostvaruje se racionalnije gospodarenje proračunskim
i drugim sredstvima, te se uspostavljaju standardi u planskom
i obračunskom podsustavu velikog i složenog sustava i izravno
doprinosi uspostavi održivih odnosa u novim oblicima obrazovnog
i znanstveno istraživačkog rada.
Informacijski sustav za, na novim osnovama organiziranog
sveučilišta (pored modula koji elektronički podržavaju upis
studenata, prijavljivanje ispita, unos ocjene na ispitu,
izdavanje administrativne dokumentacije i nekih zbirnih izvješća)
mora, radi operativnosti imati izgrađene i korištene module
za:
|
• upravljanje ljudskim resursima,
• upravljanje prostorom,
• upravljanje opremom. |
Postojanje i ugodno korištenje tih modula obveza rukovodne
strukture integriranog sveučilišta i pretpostavka opravdanosti
zadovoljenja zakonskih i podzakonskih akata koji će uskoro
regulirati nove odnose u području visokog obrazovanja. Između
ostalog, neizravno se korištenjem opisanog informacijskog
sustava osigurava bolja povezanost visokog obrazovanja s
gospodarstvom.
U radu se posebno razmatra uloga, koristi i značaj novog
modela cjelovitoga financiranja visokih učilišta (lump sum),
sa stvarnim operativnim naturalnim i financijskim podacima.
Projekt Is_UVN u potpunosti zadovoljava nove organizacijske
uvjete s jasno izraženim mjerljivim i nemjerljivim koristima
automatizacije obrade podataka oko prilagodbe legislative visoke
naobrazbe, organizacijskog usklađivanja i povezivanja postupaka,
prikupljanje i distribuciju podataka i informacija o tim procesima
i događajima, prosudbu učinkovitosti, upravljanje i podršku
operativnim radnjama u slučaju posebnih potreba i kriznih stanja,
kao i drugim okolnostima poslovanja u hrvatskom prostoru visokog
obrazovanjatz.
Rukovodnim strukturama sveučilišta u novim uvjetima rada putem
korištenja opisanog IS olakšana je zadaća mjerenja kvalitete
poslovanja po raznim kriterijima i predstavlja dobar temelj
za razvoj sustava visokog obrazovanja u narednom razdoblju.
U svim fazama izrade projekta Is_UVN korišteni su razvojni
alati PowerDesigner i PowerBuilder.
Baza podataka je Sybase EAServer i SQL Anywhere
Ključne riječi: sveučilište, ICT, D