Kako je Medicinska škola Ante Kuzmanića u Zadru jedna
od vodećih škola u promicanju korištenja informacijsko komunikacijskih
tehnologija u školskom i nastavnom procesu, to je njena do sada
izgrađena računalna infrastruktura postala široka, a korisnici
sve zahtjevniji. Uz to, težeći prenijeti i konkretno realizirati
osobno naučeno na brojnim seminarima, radionicama i konferencijama
u posljednjih 15 godina, nastojao sam sve naučeno i viđeno pretočiti
u jasnu i konkretnu viziju razvoja svoje školske sredine u informatičkom,
ali i pedagoškom pristupu uporabe IC tehnologije. Promicanje korištenja
IC tehnologija moralo je dobiti jasnu pedagošku usmjerenost, nenametljivu
primjenjivost u nastavi, te postati što kvalitetnije, primjenjivije,
sigurnije. Sve to trebalo je nadasve uokviriti u što jednostavniju
primjenjivost među mojim kolegama i učenicima!
S toga sam, pod vodstvo profesora Davora Vidakovića, ravnatelja
Škole, pokrenuo projekt stvaranja školske mreže koja će ograničene
školske resurse usmjeriti prema maksimalnoj iskorištenosti. Pri
tome sam želio da nastavnici vidno osjete olakšanje u svom konkretnom
radu u učionici i zbornici, ali sa izrazitim povećanjem kvalitete
njihova rada.
Preduvjet kreiranja školske mreže bilo je dobivanje statusa stalne
članice CARNeta, a s time i 2 Mb linka, te opreme za povezivanje
(Cisko router 1700; HP switch 24 portni).
Nakon što je škola osigurala sredstva za nabavku dvaju servera
na njima je instaliran Windows server 2003 (IBM e server xSeries
206; Pentium 4 3.2 GHz; 1 GB RAM; 160 GB S-ATA; 80 GB sistem;
80 GB data Sata RAID polje), a na drugi ISA server (Pentium 4
2.8 GHz; 512 MB RAM; 120 GB S-ATA; 40 GB sistem; 60 GB data
Sata RAID polje).
Prije početka kreiranja sustava mreže škole, planom informatizacije
škole, nabavljena su nova i rabljena računala koja su nadograđena
i raspoređena po učionicama. Trenutno je 14 učionica i kabineta
povezano u mrežu, u zbornici 3 računala koja su stalno na raspolaganju
nastavnicima, dok je administracija škole povezana sa 7 računala.
Na svim računalima instalirana je istovjetna podloga: Windows XP
Profesional (Hrvatska verzija); Microsoft Office 2003 (Hrvatska
verzija), te identične aplikacija za digitalne kamere, a Flex kamere
(po potrebi strukovne nastave). U kabinetima i na serveru su instalirani
specifični program. Na nastavnička računala u učionicama priključeno
je 8 fiksnih LCD projektora.
Cijeli sustav zaštićen je kroz serverski NOD 32.
Instalacijom Windows servera 2003 omogućeno je povezivanje svih
računala u jedinstvenu cjelinu koja osigurava sigurnost kroz prijavu
svih nastavnika (ili učenika) na svako računalo u sustavu školske
mreže korisničkim imenom i lozinkom. Svakom korisniku unaprijed
su određene dozvole pristupa, kroz predmete, stručna vijeća ili
strukovne smjerove. Ograničeni pristupi dodjeljuju se učenicima,
liječnicima i vanjskim suradnicima. Svima njima upisom svog accounta
na bilo kojem računalu u školi dostupni su osobni dokumenti, te
”Zajednički dokumenti”.
Edukacijom korištenja „Dijeljenih mapa“ (predmeti, stručna vijeća…)
nastavnicima je omogućena razmjena dokumenata, zajednički rad na
određenim dokumentima, a u narednoj fazi pristup sa udaljenih lokacija
(kuće).
Ovim nastavnik pripremljenim sadržajima pristupa sa bilo koje lokacije,
a što je još važnije, ne „gubi vrijeme“ na pripremama tehnike za
nastavni sat.
Učenici imaju restriktivne i privremene pristupe.
U cilju kvalitetnijeg korištenja nastavnicima škole osigurane
su mjesečne radionice korištenja resursa školske mreže, postojeće
opreme i korištenja novih softwarea i hardwarea.
Zbog pomoći nastavnicima i vanjskim suradnicima u svakom razredu
educiraju se učenik „demonstrator“.
Politika naše škole je da sva školska računala moraju biti dostupna
učenicima bez nadzora. S toga je računalna učionica (12 računala)
i 3 računala u knjižnici pripremljeni da učenici mogu raditi tijekom
cijelog radnog dana.
Učenička računala su u zasebnom segmentu mreže, a zbog sigurnosti
instaliran je Microsoft Shared Computer Toolkit. Alat omogućuje
pri ponovnom startanju sustava povratak u početni, administrativno
određenu konfiguraciju. Na ovaj način je računalo izuzetno kvalitetno
zaštićeno od slučajnog ili namjernog nepoželjnog rada, brisanja,
preinaka….
Nakon šest mjeseci intenzivnog korištenja računala u školskoj
mreži zadovoljstvo nastavnika i učenika je više nego odlično. Dosegnuta
je maksimalna zaštita mreže, ali nadasve podataka koje nastavnici
sada pohranjuju na serveru i s kojima lako komuniciraju, razmjenjuju
ih. Osigurana je jednostavnost rada, ali što je možda još važnije,
jednostavnost administriranja. Administraciju sada vodi nastavnik
koji ima samo osnovna informatička znanja.
Sustav školske mreže osigurao je i jednostavne nadogradnje, a u
tijeku su pripreme da se u tijeku naredne školske godine nastavnicima
omogući (prije toga i educira) pristup mreži sa udaljenih lokacija
(kuće).