Projektno orijentirano učenje (Project Based Learning – PBL) je teoretsko načelo koje se koristi u procesu učenja i koje je primijenjeno u projektu „Korištenje Office-a 2003 u izradi školskih projektnih zadataka“. Istraživanjem sličnih primjera u praksi (izvorišta u prilogu), pokazuju da je takav pristup često najbolji i najopsežniji u prenošenju učenicima ne samo tehničkih vještina, već i znanja za primjenu tih vještina u različitim interdisciplinarnim područjima.
Osnovne značajke projektno orijentiranog učenja odnose se na okruženje koje je orijentirano na istraživačko učenje, veze sa stvarnim svijetom, korištenje raznih izvora informacija (uključujući različite oblike medija), korištenje timova , (na primjer proizvod ili prezentacija na kojima radi veća grupa učenika) i projekte koji traju dulje od jednog školskog sata. Spomenuta metoda nije pogodna za podučavanje osnovnih vještina, pa se i za korištenje rezultata projekta „Korištenje Officea 2003 u izradi školskih projektnih zadataka“, preporučuje da učenici imaju osnovna informatička znanja kao što su rad s dokumentima i osnovni rad s operacijskim sustavom.
Uključivanje projekata, istraživanje i izleti na teren, kao i niz drugih različitih oblika praktičnog učenja, dugo se već primjenjuje u obrazovnim sustavima u svijetu. Nagli razvoj projektno orijentiranog učenja u zadnjih dvadeset i pet godina u različitim obrazovnim sustavima, rezultat je uočavanja da se učenici trebaju pripremiti za uvjete u kojima će se od njih u budućnosti zahtijevati korištenje tehnologije i vještine razmišljanja više razine u rješavanju složenih problema. Problemi su toliko složeni da njihovo rješavanje često zahtijeva velike grupe ljudi koji mogu međusobno komunicirati, postavljati ciljeve, biti odgovorni i djelovati kao tim u pronalaženju rješenja. Projektno orijentirano učenje je osmišljeno da razvija i potiče sve te vještine kroz pristup koji se temelji na eksperimentiranju i istraživanju i usmjeren je prema učenicima.
- opis projekta-
Sadržaj projekta
Rezultat projekta „Korištenje Office-a 2003 u izradi školskih projektnih zadataka“ nastao je dopunom i prilagodbom obrazovnog sadržaja „Using Office XP for Learning Projects“ koji je objavljen na engleskom jeziku u okviru Microsoft programa „Partners in Learning“.
Promjene su napravljene u sadržaju, izvorištima i vodičima za učenje. Izvorišta upućuju isključivo na hrvatske web stranice, a vodiči za rad su multimedijalni s video i audio uputama na hrvatskom jeziku.
Cjelokupan rezultat projekta čine sljedeća četiri školska projektna zadataka:
- Izrada novina u kojem učenici osmišljavaju i izrađuju novine za svoju školu ili zajednicu pomoću programa Microsoft Word.
- Izrada marketinškog plana u kojem učenici koriste programe Microsoft Word, Excel, Outlook i PowerPoint za osmišljanje marketinškog plana za novi proizvod ili uslugu.
- Planiranje budućeg zanimanja u kojem učenici osmišljavaju bazu podataka o zanimanjima, pretražuju različite ponude za posao i razvijaju vještine za pronalaženje posla pomoću programa Microsoft Word, PowerPoint i Access.
- Pametno kupovanje u kojem učenici provode analizu cijena na tržištima hrane pomoću programa Microsoft Word, Excel i PowerPoint.
Osim što se bave temama projektnih zadataka i usvajaju vještine korištenja officea 2003, učenici se tijekom istraživanja upoznaju s postojanjem različitih hrvatskih udruga, kodeksa ponašanja, Zakona i slično.
Zašto Office 2003?
Program Office 2003 (inačica na hrvatskom jeziku) je programski alat kojeg je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta distribuiralo svim osnovnim i srednjim školama te je kao takav dostupan svim nastavnicima i učenicima u školama. Navedeni alat se koristi i za provedbu informatičke izobrazbe nastavnika (za stjecanje Europske računalne diplome –ECDL) koju provodi MZOS-a pa je i zbog toga pogodan kao jedan od mogućih programskih alata kojeg nastavnici mogu koristiti za provođenje školskih projektnih zadataka u školi.
Kome su namijenjeni projektni zadaci?
Projektni zadaci, koji se izvode kroz program primijenjen u ovom projektu, namijenjeni su učenicima osnovnih i srednjih škola koji već imaju osnovna informatička znanja rada s dokumentima i osnovna znanja rada s operacijskim sustavom.
Koncept i teme školskih projektnih zadataka
Plan učenja temeljen je na projektno orijentiranom učenju i obuhvaća zanimljive i praktične projekte i vježbe koji su važni i zanimljivi učenicima i koji se mogu primijeniti u različitim nastavnim i izvannastavnim predmetima kao i u svakodnevnom životu. Svaka projektna aktivnost omogućava međusobnu učeničku suradnju i uključuje ‘pravovremeno’ učenje. Radom na malim projektima, učenici usavršavaju svoja znanja o svakom programu Office- a 2003 prolazeći i rješavajući različite vježbe i zadatke. Rezultat projekta sadrži i multimedijske vodiče za usvajanje ili ponavljanje osnovnih vještina koje su važne za izvođenje školskih projektnih zadataka. Te multimedijske vodiče nastavnici mogu koristiti za svoja predavanja, a učenici za samostalno učenje.
Pedagoške značajke zadataka
Projektni zadaci imaju obilježja dobro isplaniranih koraka učenja koji su potpomognuti multimedijalnim vodičem. Zadaci ukazuju na zanimljive, važne probleme koji se mogu shvatiti ozbiljno te zahtijevaju kreativna rješenja. Na početku svakog projektnog zadataka učenicima se nudi izazov. Izazovi zahtijevaju istraživanje i ispitivanje te analiziranje kroz timski rad i suradnju (uključujući rad u malim grupama, i prezentacije učenika) što povećava učeničku motivaciju za sudjelovanje i učenje. Kroz izradu zanimljivih i motivirajućih projekata učenici mogu učinkovito usvajati vještina rada u programu Office 2003.
Projektni zadaci se sastoje od dijela namijenjenog nastavnicima u kojem je detaljno opisan plan izvođenja zadataka s učenicima i dijela za učenike koji sadrži plan rada za učenike. Planovi uključuju izazovna pitanja za kreativne rasprave, moralne dvojbe, vježbe i zadatke. Projektni zadaci sadrže i popis web adresa koje služe kao izvorišta za prikupljanje potrebnih informacija za rješavanje pojedinog zadatka.
Ciljevi projektnih zadataka
1. Pametno kupovanje
U ovom projektu učenici:
- uče o pravima potrošača
- shvaćaju koncept potrošačkih prava i obaveza
- istražuju i analiziraju cijene namirnica odabranih za ekonomičan i uravnotežen obrok
- prave sažetak svojeg istraživanja i prezentiraju ga pred ostalim učenicima
2. Izrada školskih novina
U ovom projektu učenici:
- analiziraju i shvaćaju pojam medijske cenzure i slobode izražavanja u novinarstvu i izdavaštvu
- istražuju i analiziraju sadržaje i oblikovanja tiskanih i on-line novina i časopisa kako bi shvatili pojam "vrijedna vijest"
- analiziraju i shvaćaju pojam plagiranja i etike u novinarstvu
- analiziraju različite stilove novinarskog pisanja
- analiziraju i shvaćaju Zakon o intelektualnom vlasništvu i Zakona o zaštiti autorskog prava
- istražuju, pišu i pripremaju za tisak novinske članke
- uče kreirati i uređivati dokumente u svrhu proizvodnje novina, organiziraju suradnju i praćenje rada korištenjem Microsoft Word-a
- ispisuju i prezentiraju gotove verzije timskih novina pred ostalim učenicima
3. Izrada marketinškog plana
U ovom projektu učenici:
- provjeravaju istinitost u oglašavanju
- odabiru proizvod tvrtke koji će promovirati
- analiziraju ciljno tržište
- osmišljavaju upitnik o zainteresiranosti i plan cijena
- osmišljavaju različite promotivne materijale, uključujući brošuru, letak, priopćenje za tisak i prezentaciju
4. Planiranje budućeg zanimanja
U ovom projektu učenici:
- istražuju zanimanja i razvijaju svoje interese za mogućim zanimanjima
- analiziraju mogućnosti zapošljavanja
- pišu životopis
- kreiraju bazu zanimanja
Izvođenje projektnih zadataka
Nakon što nastavnici primijene sadržaj projekta, učenici će moći:
- Kreirati i formirati dokumente, koristiti predloške za izradu školskih novina, spajati i uređivati komentare i evidentirati promjene u dokumentu pomoću programa Microsoft Word
- Osmisliti i organizirati uvjerljive prezentacije pomoću programa Microsoft PowerPoint dodajući grafičke elemente, animaciju i zvuk
- Prikupljati, analizirati i upravljati podacima u radnim listovima, kreirati formule, izraditi izvješća o proračunu i prikazati podatke pomoću programa Microsoft Excel
- Kreirati baze podataka za spremanje, organiziranje i razvrstavanje informacija pomoću programa Microsoft Access
- Komunicirati putem elektroničke pošte pomoću programa Microsoft Outlook
Svaki projektni zadatak izvodi se u vremenu od 10-15 školskih sati.
Evaluacija projektnih zadataka
Evaluacija projektnih zadataka vrši se uz pomoć, za to posebno sastavljenih upitnika koji se u tiskanom obliku daju učenicima.
Članovi projektnog tima
- Saida Deljac, voditeljica projekta
- Mladenka Berović, zadatak Planiranje budućeg zanimanja
- Snježana Babić, zadatak Izrada novina
- Vibor Cipan, Grafički dizajn i multimedija
- Lidija Kralj, zadatak Pametno kupovanje
Izvorišta:
1. O projektno orijentiranom učenju kao metodologiji učenja https://www.bie.org/pbl/pblhandbook/intro.php
Primjeri projektno orijentiranog učenja u svijetu:
1. primjeri projektno orijentiranog učenja na Sveučilištu Delaware, USA: http://www.udel.edu/pbl/articles.html
2. Checklists to support Project Based Learning and evaluation: http://pblchecklist.4teachers.org
3. Department of Periodontology Centre for Oral Health Sciences Malmö University Sweden : http://science.uniserve.edu.au/pubs/callab/vol8/mattheos.html
4. Izvorni materijali PIL programa: „Using Office XP for Learning Projects“ |