Uvod
Moderna škola sve više zahtijeva individualizirani pristup u
poučavanju s tendencijom osposobljavanja učenika za cijeloživotno
učenje. U posljednja dva desetljeća udžbenici su značajno osuvremenjeni
i prilagođeni učeniku. Unatoč tome učenici ih slabo koriste,
a nastava se u učionicama i dalje izvodi ex cathedra.
Nažalost, matematički se udžbenici vjerojatno koriste još manje
nego udžbenici ostalih predmeta. Učenik preskače sve sadržaje
osim formula i zadataka, čak preskače i riješene primjere. Djelomično
je to zbog neprilagođenosti sadržaja učenikovoj obrazovnoj razini,
a djelomično i zbog toga što danas “mrtvi” tekst sve manje privlačan
suvremenim generacijama učenika.
Matematički eksperiment
Računalo nastavi matematike ne daje samo mogućnost prezentacije
lijepo oblikovanog matematičkog sadržaja već omogućuje i izvođenje
svojevrsnog matematičkog “eksperimenta” kakav do pojave računala
gotovo nije bio moguć. Posljednjih desetljeća došlo je do snažnog
razvoja specijaliziranih računalnih programa koji to omogućuju.
Uz pomoć softvera dinamičke geometrije ili sustava
za računalnu algebru moguće je istraživati mnoge matematičke
tvrdnje i pojmove na svim obrazovnim razinama. Neki od tih programa
su jednostavni za uporabu do te mjere da nastavnik može ad hoc
demonstrirati odgovore na pitanja učenika. Ipak, nije realno
očekivati da svaki učenik svlada takve programe kako bi “eksperiment”
doživio posve samostalno upravljajući njime. Želimo li postići
to da učenik u bilo koje doba i sa svakog računala može navratiti
na obrazovne matematičke sadržaje idealno bi bilo oblikovati
ih u HTML formatu.
Java applet
Matematički sadržaji koje korisnik promatra web preglednikom
neće se bitno razlikovati od onih tiskanih ukoliko ne postoji
interaktivnost, odnosno ako crteži, grafovi, formule, izračuni,
... ne “ožive”. Profesionalni programeri ovaj problem mogu riješiti
raznim web tehnikama, ali su se dizajneri matematičkih stranica
najviše okrenuli Javi. Java appleti veoma su
jednostavni za uporabu krajnjem korisniku. Uz dobro oblikovane
metodičke upute navode učenika na ciljani zaključak ili rješenje
problema. Da appleti zaista dominiraju web stranicama možete
se uvjeriti ako posjetite neke velike matematičke portale, kao
što su:
Izrada Java appleta
- Osim što je applete moguće izraditi programiranjem
u Javi, one matematičkog sadržaja je jednostavno
producirati specijaliziranim matematičkim programima kao što
su The Geometer's Sketchpad, Cabri geometry, GeoGebra i
drugi. Zahvaljujući tome kreativni nastavnici matematike mogu
oblikovati kvalitetne obrazovne materijale i bez poznavanja
programiranja.
Primjeri izrađeni s GeoGebrom
- Među programima dinamičke geometrije posebno se pokazao pogodan
za ovu namjenu freeware GeoGebra (www.geogebra.at).
Do izražaja dolazi:
- jednostavnost izrade appleta i njegove ugradnje u web-stranicu
- mogućnost pojedinačnog umetanja ili izostavljanja programskih
traka
- posvemašnja podesivost alatne trake
- mogućnost “komunikacije” s appletom pomoću gumba, linkova,
polja i slično iz same web-stranice uz pomoć JavaScripta
- applet prenosi poruke i prima naredbe na hrvatskom jeziku
- mogućnost slide-show prikaza
- grafika visoke kvalitete
Koristeći GeoGebru kreirao sam više interaktivnih sadržaja.
Neki od njih su dostupni na Internetu:
Didaktička načela
Želimo li u procesu poučavanja učenika što više postaviti u
ulogu subjekta, a što manje u ulogu objekta, trebamo načine
poučavanja prilagoditi modernih zahtjevima i potrebama učenika.
Ponuđeni primjeri predstavljaju jedno od mogućih rješenja u
ostvarenju takvih zahtjeva. Programiranu nastavu je na računalu
jednostavnije i lakše izvesti nego na papirnatim medijima. Učenik
vođen dobro smišljenim sadržajima napreduje vlastitom brzinom
i prema njegovim sposobnostima. Na ključnim mjestima zastaje,
uvježbava i odgovara na upite dok se ne postigne tražena razina.
Računalo je medij kojem su učenici skloni i koji im je zabavan.
S druge stranu oni mogu smatrati da se na taj način zabavljaju
i da napor nije nužan. Zato kod učenika treba pobuditi svijest
o nužnosti ozbiljnog rada.
Važna je i odgojna uloga ovakvih materijala. Učenik postaje svjestan
da je ovisan samo o sebi, da mora raditi i pratiti materijal
ako ga želi usvojiti bez pomoći nastavnika. Razvija samopouzdanje
u svoje sposobnosti i vještine jer može pratiti i razumijevati
bez pomoći izvana. Učenik razvija radne navike, sigurnost i
prilagodljivost prema različitim vrstama problema. Postaje svjestan
da se do znanja najbolje dolazi vlastitim trudom i aktivnim
naporom.
Zaključak
Ustaljeni načina poučavanja je do sada bio: kreda – ploča –
ponekad grafoskop ili projektor. Ovakvi materijali su pravo osvježenje
za nastavu matematike. Uz to oni predavačku nastavu pretvaraju
u heurističku. Sami učenici postaju svjesni da osim krede i ploče,
bilježnice i olovke, udžbenika i zbirke, kalkulatora sve to mogu
imati samo na jednom mjestu – u računalu. Računalo na taj način
postaje medij ne samo za igru i zabavu nego za učenje i ozbiljan
rad.
|