Multimedija je u tehnološkom smislu integriranje teksta, slike,
zvuka i govora unutar jednog okruženja - računala (Fjodor Ružić),
koji se zapisom tog objedinjenja proširuje u multimedijski
sustav. Po Ružiću multimedija »nije samo zbroj informacija
na različitim medijima, već logički oblikovan, organiziran
i sažet skup međusobno povezanih medija koji zajednički tvore
multimedijalni dokument«.
Tako nastaju hipermedijalni dokumenti, kao logički složeni
dokumenti koji koriste određeni komunikacijski prostor ili
mrežu.
Kritika
tehnološke multimedije
Međutim, multimedija se u svijetu informacijskih znanosti smatra
umjetničkom samo u smislu reproduciranja filma i glazbe, te
korištenjem elektronske (digitalne) slike u video umjetnosti.
Nedostatak visoke umjetničke naobrazbe u informatičkom
svijetu, ne opravdava ni sve intenzivnija uporaba kompjutora
u dizajnu (CAD), niti virtualnom cyberspaceu. Izražena samodostatnost
tehničke inteligencije čini da je kreativno, spoznajno uglavnom
na nivou dječje inteligencije, pa se posljedično tome multimedijska
umjetnost može unaprijediti i većim obrazovanjem umjetnika u
području tehnologije. Ono što je u multimedijskom umjetnosno,
jest spoznajno i osjetilno izraženo kroz
sinkronicitet (i sinesteziju) više medija (slike, glazbe, teksta,
govora, pa i pokreta interpretiranog u prostoru putem medija),
a ne samo logičko kao u tehnološkom smislu. Multimedijska
umjetnost kao više od zbroja medija(Gesamkunstwerk)
Još u 19. stoljeću idejom »Gesamkunstwerka« (Wagner),
javila se zamisao o »totalnom umjetničkom djelu«, o srazu umjetnosti
i religije. Iako je proglašena dekadentnom, ideja je bila izvjesno pomicanje
dotadašnjeg viđenja, tj. “prevrijednovanje viđenja” u smislu onog “otkrivačkog
viđenja” ( Dr.Vera Horvat-Pintarić ), koje razvija naše
kognitivne sposobnosti i dovodi do novog viđenja stvarnosti. O tom načinu percepcije
pisao je još Viktor Šklovski naglašavajući važnost “začudnosti” (ostranenie
veščej) i produžavanja percepcije, a Laslo Moholy Nagy govorio u doba
djelovanja Bauhaus škole o potrebi »uosjećanja« u djelo, koristeći
fenomenološki termin “Einfühlung”, ne bismo li percipirali i doživljavali
kvalitetnije uz empatiju.
Budući da umjetnička multimedija sadrži tehnologijom izražena »egzistencijalna
uporišta«, tim više smatramo da multimedijska
umjetnost kao sinergijsko intenziviranje i orkestriranje
umjetničkog djela, također intenzivira i egzistencijalna uporišta,
kroz uosjećanje i novo viđenje.
Malobrojna multimedijska umjetnička djela ne samo u nas, nego
i u svijetu, govore o svoj složenosti ove umjetnosti, od financijskih
razloga (skupe tehnologije), slabe interakcije informatičara
i umjetnika, pa do nedostatka eksperimentalnog duha u svijetu
akademskog obrazovanja umjetnika.
Multimedijska umjetnost javila se 60-ih god. 20. stoljeća.
Gene Youngblood, prvi teoretičar multimedije, navodi primjer
jednog od najranijih ljudskih senzorijuma: »Cerebrum«. Taj
labirint ili »sensory-stimulation« laboratorij, bio je mjesto
iskustva u kojem je svatko i voajer i egzibicionist i sudionik,
a nastali mentalni prostor spoj je »noćnog kluba« i »umjetničke
galerije«.
70-ih i 80-ih god. jaki komunikacijski projekti okupljali su
se u San Franciscu oko Siggrapha (Special Interest
Group, Graphics), kao media-art, inspirirani kultom
psihodelije. Ranim radovima predstavila se i danas istaknuta
performance umjetnica multimedijskog stila - Amerikanka Laurie
Anderson.
Ranih 90-ih jačao je Cyberspace kroz Virtualnu Realnost,
također i kroz komunu korisnika Interneta, ostvarujući događaje
temeljene na komunikacijama i umjetnosti, kakav je bio »Telepolis« u
Luxemburgu (1996). Takav Network-art ili »online global
art scene« umreženog društva nova je ideja kolektivnog
identiteta i virtualnih komuna, kao i primjerice amsterdamski »Digital
city« iz 1994. , koji je spajao desetine svjetskih gradova
putem mreže. Posebnost multimedijske umjetnosti je multimedijski
performance, poznat i kao happening ili umjetnost u kojoj akcije pojedinca
ili grupe na određenom mjestu i u određeno vrijeme konstituiraju
rad. Performance može biti serija intimnih gesti ili
šire, puno veći vizualni teatar, u rasponu trajanja od nekoliko
minuta do nekoliko sati; može biti izveden sa ili bez prethodno
priređenog scenarija, spontano improviziran ili sasvim suprotno,
uvježbavan nekoliko mjeseci. Specifičan za individue izraženog
integriteta, performance je tako neizostavan u razdoblju postfeminizma
koji se protivi diskriminaciji spolova (sexizmu) i nadilazi
politička opredjeljenja.
U tom je teoretskom određenju, “Učiteljski fakultet u Osijeku”,
dislocirani studij u Slavonskom Brodu u okviru izbornog kolegija
“Multimedijska kultura” priredio sa studentima II. godine i
učenicima OŠ “Ivan Goran Kovačić” primarni multimedijski Božićni
performance “Božić u glazbenim slikama”, koji je izveden 2004.
god. u gradskoj kazališno-koncertnoj dvorani. Kroz 5 intenzivno
spregnutih glazbenih slika studenti su, jednako kao i učenici,
zajedničkim istraživanjem otkrili važnost cjeloživotnog učenja.
Precizno odabranim glazbenim genreovima : minimalizmom Philipa
Glassa, eksperimentalnim zvukom “Kronos quarteta”, baroknim
zvukom arije Pergolesija, jazz glazbom Pat Methenya i tradicionalnim
Božićnim engleskim i hrvatskim napjevima, postavljena je scenska
akcija kojom smo pokazali da miješanjem genreova nužno ne nastaje
konglomerat kiča, nego multimedijski performance u stilu postmoderne.
|