Sve više poslodavaca smatra da formalno
obrazovanje nije dovoljno, traži interpersonalne vještine kod
zaposlenika te podržava e-learning
MojPosao ( www.MojPosao.net),
centralno mjesta tržišta rada, je, uz pokroviteljstvo Ministarstva
znanosti, obrazovanja i športa, proveo istraživanje o edukativnim
potrebama i ponudi na području Republike Hrvatske.
Istraživanje, provedeno na uzorku od 1501 posloprimca
i 45 poslodavaca, rađeno je za potrebe EduCentra ( www.EduCentar.net),
centralnog informacijskog mjesta za ponudu i potražnju cjeloživotne
edukacije u RH te je pokazalo sljedeće:
Ulaganje u edukaciju većina poslodavaca danas smatra jednim
od najboljih načina investiranja. Naime, 36% hrvatskih poslodavaca
se u potpunosti slaže da je ulaganje u profesionalno obrazovanje
zaposlenika najisplativije ulaganje, 44% poslodavaca se slaže,
18% se donekle slaže. Svega 2% poslodavaca se niti slaže, niti
ne slaže s gornjom tezom.
1. Hrvatski poslodavci od zaposlenika više ne traže
osnovna znanja - ona se podrazumijevaju. Cijene se interpersonalne
vještine.
69% Hrvatskih poslodavca smatra da njihovi zaposlenici moraju
razvijati komunikacijske i prezentacijske vještine. 56% poslodavaca
smatra da zaposlenici moraju razvijati vještine vođenja, 53%
- prodajne vještine, 49% - vještine timskog rada, 47% - vještine
managementa, 44% - znanje stranih jezika. 40% poslodavaca se
odlučilo za: napredne informatičke tečajeve, management - upravljanje
ljudskim resursima i znanje o osobnoj učinkovitosti. 33% smatra
da je potrebno razvijati vještine upravljanje stresom, a svega
2% - vođenje tajničkog poslovanja.
Poslodavci smatraju da se ciljano ulaganje u profesionalnu edukaciju
isplati. S tim se slaže 36% ispitanih poslodavaca te bi u tu
svrhu 31% poslodavaca mjesečno izdvojili između 1.000 i 2.000
kuna.
Da su zaposlenici sljedećih struka za svoje radno mjesto 'odlično'
ili 'vrlo dobro' osposobljeni svojim formalnim obrazovanjem smatra:
- 50% poslodavaca za tehničke struke;
- 65% poslodavaca za ostale inženjerske struke;
- 59% poslodavaca za ekonomiju - financije;
- 65% poslodavaca za ekonomiju – ostalo;
- 56% poslodavaca za telekomunikacijske struke;
- 33% poslodavaca za pravne struke.
2. Više poslodavaca za neke struke smatra da ih
školovanje nije u odgovarajućoj mjeri osposobilo
Sljedeći alarmantni podaci pokazuju neadekvatnost
školskog sustava u RH. Da za sljedeće struke formalno obrazovanje
nije zaposlenike u zadovoljavajućoj mjeri dobro osposobilo ('nije
ih dobro osposobilo' ili 'više im je štetilo nego koristilo')
smatra:
- 56% poslodavaca za administrativne pozicije;
- 47% poslodavaca za struke trgovačkog posredništva;
- 41% poslodavaca za ekonomiju - financije;
- 35 % poslodavaca za ekonomiju – ostalo;
- 40% poslodavaca za upravna zanimanja.
3. E-learning opcija učenja
Za 89% poslodavaca e-learning je atraktivna opcija za učenje.
Pri tome, 9% ih smatra e-learning atraktivnijim od klasičnog
učenja; 40% atraktivnim ali kao komplement klasičnom učenju;
40% atraktivnim, ali manje od klasičnog učenja.
Sve više poslodavaca podržava e-learning kao
atraktivnu opciju učenja. Čak 95% poslodavaca se uglavnom ili
u potpunosti slaže da je e-learning dobra kombinacija
s klasičnim učenjem. Razloge atraktivnosti pronalaze u:
- prihvatljivosti cijene (njih 62% se uglavnom slaže),
- većoj sustavnosti i lakšoj kontroli (njih 58% se uglavnom
slaže)
- kraćem odsustvu od posla (njih 54% se u potpunosti slaže)
Također, kao prednost e-learninga, poslodavci smatraju
i fleksibilnost kao karakteristiku koja je bitna u svakodnevnom
poslovnom okruženju.
4. Smatraju li poslodavci da dovoljno ulažu u edukaciju
svojih zaposlenika?
Više od polovice poslodavaca - njih 51% - smatra da ulaže u edukaciju
svojih zaposlenika, ali ipak nedovoljno. 22% poslodavaca smatra
kako ne ulaže dovoljno, iako su mišljenja da je njihovim zaposlenicima
edukacija potrebna. 22% poslodavaca ulaže točno koliko im je
potrebno, a 4% smatra da ulaže i više nego što je njihovom zaposlenicima
potrebno.
Nasuprot ovome posloprimci tvrde kako poslodavci ne ulažu dovoljno
u njihovu edukaciju. 71,7% posloprimaca nema uopće ili ima svega
jedan (1) sat edukacije mjesečno koju plaća poslodavac. Samo
13,3% posloprimaca ima plaćeno jedan do tri sata profesionalne
edukacije mjesečno o trošku poslodavca, dok za 5,2% posloprimaca
poslodavac plaća tri do pet sati edukacije mjesečno.
86% posloprimaca participiralo bi u trošku svoje edukacije, kada
bi njihov poslodavac platio ostatak.
Omjer participiranog iznosa za edukaciju ovisi i o godinama radnoga
iskustva posloprimaca. Naime posloprimci do 18 godina radnoga
iskustva su spremniji sudjelovati sa do 50% iznosa vrijednosti
cjelokupne edukacije, dok posloprimci iznad 18 godina radnoga
iskustva svoju spremnost sudjelovanja u trošku edukacije izražavaju
manjim postotcima. 31,4% iznosi prosječni udio s kojim bi posloprimci
participirali u trošku.
Najatraktivnija zanimanja za koja se najbolje
školovati i u koja je najbolje ulagati
Analizom strukture ponude i potražnje na MojPosao, najveća
potražnja je za ekonomistima raznih struka, prvenstveno
financije i prodaja.
U područje financija može se ući na prilično predvidiv način,
mnogo je strukturiranih kvalitetnih ulaznih pozicija, kao što
je financijski analitičar na tržištima kapitala ili u komercijalnom
bankarstvu.
Također, standardna je zapošljivost za inženjere u računalnoj
i telekomunikacijskoj industriji, gdje - iako su velika
i ponuda i potražnja - dobri profesionalci mogu predvidivo naći
solidna radna mjesta.
Ipak, naročito povoljnu situaciju vidimo za posloprimce
u nekim 'manjim' (s obzirom na ponudu i potražnju) strukama,
prvenstveno strojarstvo (gdje velik broj studenata ima osigurane
poslove prije završetka studija), građevina i upravljanje ljudskim
resursima.
Za upravljanje ljudskim resursima ne postoji specijalizirano
školovanje, ali se u Hrvatskoj može početi sa završenim studijem
ekonomije ili psihologije.
Također postoje neki manji, atipični, a izuzetno atraktivni studiji,
kao što je inženjer financijske matematike (studira se na PMF).
ZAKLJUČAK:
- Hrvatski poslodavci od zaposlenika više ne traže osnovna
znanja - ona se podrazumijevaju. Cijene se interpersonalne
vještine.
- Više poslodavaca za neke struke smatra da formalno
obrazovanje zaposlenike nije u odgovarajućoj mjeri osposobilo ili
da im je više štetilo nego koristilo, nego što ih smatra da
ih je dobro osposobilo.
- Poslodavci sve više podržavaju e-learning kao
atraktivnu opciju učenja
- Kategorije zanimanja u koja je dobro ulagati: ekonomija,
IT, strojarstvo, građevina i upravljanje ljudskim resursima.
|