Sažetak
E-learning danas kao suvremeni pristup učenju i poučavanju
treba postaviti na pravi put obzirom na didaktička pravila
usvajanja znanja i poučavanja. Temelj, okosnica, ovog rada
je pokazati kako tradicionalni didaktički procesi imaju utjecaja
na e-learning, i koje su moguće modifikacije u postavljenim
teorijama, a kako bi se osigurao maksimum znanja kod polaznika
obrazovanja.
U radu je iznesen razvoj procesa evaluacije od Tylera pa do
danas. Obrađena je Bloomova taksonomija obrazovnih ciljeva
koji je i do danas ostao temelj i polazište za ispitivanje
razina kognitivnog razvoja. Argumentirala se potreba za uvođenjem
i slijeđenjem novih taksonomija, karakterističnih za vještine
i znanja potrebna za optimalnu iskoristivost prezentiranih
obrazovnih sadržaja na mreži. Iznesene su metode kategorizirane
po razinama kognitivnog usvajanja znanja te opravdala njihova
efikasnost i funkcionalnost.
Proces evaluacije se ustvari sastoji od određivanju u kojoj
mjeri su ostvareni obrazovni ciljevi, s tim da ostvarenja tih
ciljeva nose neke promjene u ljudima (…), slijedi da je evaluacija
proces kojim se određuje efektivna mjera tih promjena (Tyler,1949.)
Bloom predlaže da se razlikuju 3 različita oblika učenja: Kognitivna
(znanja i razumijevanja), Afektivna (stavovi), Psihomotorička
(vještine).
Znanje se definira kao sustavni pregled usvojenih i trajno
zapamćenih činjenica, a kognitivno znanje se definira kao znanje
povezano s misaonom sposobnošću.
Dobar didaktički projekt koji želi na inteligentan način iskoristiti
sve potencijale mreže morao bi krenuti od detaljne analize
obrazovnih ciljeva koji se trebaju postići.
Kategorizacija znanja temeljem taksonomije (Bloom): činjenično
znanje, razumijevanje, primjena, analiza, sinteza, procjena.
Navedene kategorije su detaljno obješnjene.
Kod Blooma se u kognitivnoj fazi obrazovni ciljevi razvijaju
na 6 ključnih razina, koji su pritom hijerarhijski organizirani
od najjednostavnijeg do najsloženijeg. Upravo se o tom redoslijedu
može diskutirati u smislu da nema objektivnih i determinirajućih
argumenata da razina analize dolazi prije sinteze ili da se
procjena stavlja na sam kraj. I zašto dijeliti tri sfere: kognitivna,
psihomotorna i afektivna kad neke aktivnosti u obrazovnom procesu
zalaze u više od jedne sfere (najčešće ispreplitanje kognitivne
i afektivne faze).
Ono što nedostaje u Bloom-ovoj takosnomiji jest da taksonomija
ne odgovara i ne pojašnjava ono najbitnije: koje su metode
najbolje ili barem preporučljive za postizanje gore navedenih
obrazovnih ciljeva, čini se da taksonomiji nedostaje jedan
jasan metodološki pristup i model didaktičke jedinice.
Naglašena je definicija e-learninga sa naglaskom na to da je
E-learning nadogradnja tradicionalnom obrazovanju, a nikako
ne njegova zamjena.
Valja imati na umu bez obzira na to koliko materijali za e-learning
izgledali zabavno s učeničke strane, oni su s učiteljske strane
vrlo složen i težak posao koji mora zadovoljiti više zahtjeva
nego poučavanje na klasičan način. Za taj proces moraju biti
spremni nastavnici i polaznici (učenici, studenti, stručno
osoblje) jer ih očekuje posve nova uloga, različita od one
u klasičnom obrazovanju.
Predlaže se stvaranje nove taksonomije namijenjene E-learning
obrazovanju nadopunjene na Bloom-ovu taksonomiju, sa stanovišta
novih komunikacijskih metoda i tehnika usvajanja znanja. Predlaže
se pet razina: poznavanje tehnologije, individualni rad E-komunikacijom,
grupni rad E-komunikacijom, ekspresija vlastitog znanja E-tehnologijama,
E-tutoring. Za razliku od Bloomove taksonomije gdje se razine
događaju sekvencijalno hijerarhijski, u ovoj je taksonomiji
predviđeno, i njoj svojstveno, da se aktivnosti više razina
događaju paralelno ili čak više puta u jednoj razini.
Stvara se nova kultura poučavanja, specifična upravo za e-learning,
koja otvara neke mogućnosti i razine kognitivnog dostignuća
o čijem postojanju se prije nije moglo niti razmišljati. Sudionici
e-learning obrazovnog procesa koristeći sve te mehanizme postaju
sposobni (moraju postati) istražiti sve podatke, informacije
i sadržaje koji su im na raspolaganju na mreži, međusobno komunicirajući,
dolaze do novih zaključaka, spoznaja, znanja. Do novih znanja,
dakle, dolaze aktivno sudjelujući u procesu, imajući pred sobom
na raspolaganju multimedijalne sadržaje, potražujući pomoć
i dajući pomoć (kad je potrebno) komuniciranjem sa ostalima.
Internet zasigurno nije nezavisan i neutralan mehanizam s obzirom
na poučavanje i usvajanje obrazovnih sadržaja: ne možemo koristiti
tehnologiju bez da ona utječe na nas ili da nas "iskoristi".
Toj činjenici se posebno treba dati značaj kada se govori o
obrazovanju (školama, fakultetima..).
Bloom-ova taksonomija predstavlja vodilju, odnosno mjerne točke
temeljem kojih se može vidjeti koliko su kvalitetno usvojeni
nastavni sadržaji. Objasnit će se utjecaj svakog pojedinog
dijela taksonomije na kvalitetu usvojenih nastavnih sadržaja,
te mogućnost što objektivnijeg zaključivanja na kojem se stupnju
usvojenih znanja polaznik nalazi. Detaljno će se objasniti
mogućnosti i primjena pojedinih LMS alata za postizanje svih
6 razina znanja.
Nije bitno samo izraditi E-tečaj već i sam tečaj evaluirati
na način da se provjeri u kojoj su mjeri ostvareni obrazovni
ciljevi tečaja. To se može izvesti isključivo dobivanje povratne
informacije samog polaznika, a time se indirektno uviđa koliko
je stvarnog znanja polaznik usvojio.
Rad će pokazati kako modernizirati obrazovni proces E-obrazovanjem,
respektirajući tradicionalne didaktičke aspekte učenja i poučavanja,
te njihovu nadogradnju novim E-tehnologijama, mehanizmima i
kauzalnim vezama.
|