Cilj: pokazati mogućnosti i prednosti primjene
tehnologije na primjeru simulacija kao tipa pitanja.
Uvod – osnovni pojmovi i podjela provjera znanja
Kratak pregled osnovnih pojmova vezanih uz računalno provjeravanje
znanja: CAA – Computer Assisted Assessment, CBA – Computer
Based Assessment, Online Assessment, formativne provjere
znanja, sumativne provjere znanja.
U prezentaciji se govori o Computer Based Assessment-u ili
Online Assessment-u (tj. o obliku ispita gdje je veća zastupljenost
računala) neovisno o tome radi li se o sumativnim ili formativnim
provjerama znanja.
Prednosti i nedostaci računalne provjere znanja
Kratak komentar prednosti i nedostataka računalne provjere
znanja kao što su: ušteda vremena i novca, dostupnost u kratkom
roku sa udaljenih lokacija, povratne informacije, vrijeme
dostupnosti rezultata, mogućnost istovremenog pristupa ispitu,
ponovna upotreba pitanja, objektivnost pri ocjenjivanju,
upotreba tehnologije (različitih aplikacija, multimedije...),
tehnički problemi (brzina pristupa Internetu, bug-ovi...),
vrijeme potrebno za izradu pitanja, ograničenja tehnologije
(ocjenjivanje pitanja sa upisivanjem odgovora, ograničenja
operativnog sustava i aplikacija za izradu pitanja, softverski
i hardverski uvjeti za pristup pitanjima...), poznavanje
rada na računalu.
Osnovni tipovi pitanja i njihove karakteristike
Ovisno o ispitnim aplikacijama postoji mnogo različitih vrsta
pitanja. Podjela vrsta pitanja u nekoliko osnovnih tipova
pitanja (pitanja sa ponuđenim odgovorom, pitanja sa upisivanjem
odgovora, simulacije), objašnjenje karakteristika svakog
od navedenih tipova pitanja i problema koji se javljaju prilikom
njihove upotrebe i izrade. Pokazivanje osnovnih tipova pitanja
na primjeru ispitne aplikacije myQtest.
Simulacije kao tip pitanja – karakteristike i prednosti
simulacija u odnosu na ostale tipove pitanja
Pregled prednosti koje učenik ima od učenja pomoću simulacija
(kod formativnih provjera znanja): putem simulacija se mogu
preciznije prikazati neke složene situacije ili procedure nego
pomoću riječi, složena mentalna aktivnost i samostalno izvođenje
zadataka, utjecaj okoline u kojoj se usvajaju informacije na
prisjećanje, mogućnost vježbanja, učenja i rađenja greški u
sigurnom okruženju, utjecaj ponavljanja i vježbanja na pamćenje,
prepoznavanje te na stjecanje rutine i ubrzavanje rada kod
fizičkih vještina, praćenje napretka pomoću čestog provjeravanja
znanja kroz velik broj testova – učenici su angažirani u učenju,
uvid o stvarnom znanju još u tijeku učenja – učenici se prilikom
učenja suočavaju sa situacijama s kojima će se susretati u
kasnijem radu, rezultati realnije odražavaju stvarnu operacionalnu
razinu znanja – da li će osoba primijeniti znanje dobiveno
u 'sterilnom' okruženju u procesu učenja i u životnim situacijama
ili je stečeno znanje samo na razini verbalnog i misaonog izražavanja.
Argumentiranje navedenih prednosti simulacija sa rezultatima
istraživanja:
- samostalno izvođenje zadataka – istraživanja koja pokazuju
kako različiti načini učenja utječu na pamćenje informacija;
- utjecaj okoline – istraživanja koja pokazuju kako ista
prostorija, miris peperminta, buka, tišina, osvjetljenje,
miris cigarete, Mozart-ova muzika i drugi faktori utječu
na prisjećanje informacija;
- sigurno okruženje i mogućnost rađenja greški – podaci koliko
ljudi u Americi umre od liječničke pogreške i koliko se ulaže
u istraživanja koja će stvoriti sigurno okruženje za vježbanje;
- ponavljanje i vježbanje – istraživanja koja pokazuju da
ponavljanje povećava pamćenje i prepoznavanje i ubrzava izvođenje
fizičkih vještina.
Pregled prednosti provjeravanja znanja putem simulacija (kod
sumativnih provjera znanja): dobar uvid u kompetencije ispitanika
jer se testiraju na istim primjerima s kojim će se susretati
i na radnom mjestu, provjerava se mnogo razina znanja – kratko
objašnjenje 6 razina Bloom-ove taksonomije i usporedba koje
se razine provjeravaju kod simulacija i ostalih tipova pitanja.
Problemi koji otežavaju izradu i primjenu simulacija:
Kratak pregled problema koji otežavaju upotrebu simulacija:
složena izrada koja zahtjeva dosta vremena i novca, poznavanje
rada na računalu (i osoba koje izrađuju simulacije i ispitanika),
komplicirane situacije koje treba prikazati.
Primjer: uspješno uvođenje tehnologije pri provjeri
znanja (ECDL – uvođenje ATES-a, sustava za automatsko testiranje)
Opis odvijanja provjere znanja ECDL ispita klasičnim putem
i pomoću sustava za automatsko testiranje (ATES-a) – tijek
i izgled samog ispita, postupci koje moraju obavljati ispitanik
i ispitivač, usporedba administrativnih poslova koje mora obavljati
ispitivač, usporedba načina pohrane podataka i ispita.
Izračunati prosječnu uštedu vremena ispitivača (po polazniku
105 minuta).
Pregled podataka o dosadašnjem broju polaznika u Hrvatskoj
i svijetu.
Predviđanja za budućnost: Hrvatska izdvaja velika sredstva
u informatizaciju; uvođenje ECDL – kao standarda za državne
službenike, javnu upravu i školstvo – u tijeku edukacija i
certifikacija 4250 nastavnika u srednjim školama.
Zaključak
Istaknuti da simulacije kao tip pitanja neosporno podižu kvalitetu
učenja i ispitivanja i da treba iskoristiti raspoložive mogućnosti
tehnologije kao i znanja metodologije, pedagogije, didaktike
i drugih znanosti kako bi pitanja, a time i ispiti bili što
bolji. Napomenuti da cilj treba biti znanje i kvaliteta učenja
i ispitivanja, a ne stjecanje diplome (certifikata).