Posao odabira, implementacije i održavanja sustava za potporu
E-učenju (LMS – Learning Management System), trebali bi biti
obavljeni u sklopu strateškog plana implementacije sustava za
potporu E-učenju. U ovom radu prikazujemo proces izrade strateškog
plana implementacije i samog procesa implementacije sustava za
E-učenje Moodle i popratnih pomoćnih aplikacija na Fakultetu
organizacije i informatike. Rad sadrži uvodna razmatranja o odabiru
sustava, faze pripreme plana i poteškoće nastale pri implementaciji,
bilo sa tehničke ili socijalne/organizacijske perspektive. Budući
da sličan posao na Fakultetu nije rađen, pribjegli smo metodama
procjene određenih tehničkih (procjena budućeg opterećenja memorijskog,
procesorskog i diskovnog sustava) i organizacijskih vrijednosti
(postotak uporabe E-učenja u svim fazama prihvaćenosti E-učenja).
Razlozi
koji su od važnosti za fakultet a koriste se kao opravdanje
za uvođenje E-učenja su:
- kako bi studente poučili vještini korištenja informacijsko-komunikacijskih
tehnologija
- kako bi se povećao pristup visokom školstvu
- kako bi se unaprijedilo poučavanje
- kako bi se povećala isplativost
- zato što je uvođenje E-učenja tehnološki imperativ
Osim ovih razloga potrebno je napomenuti i olakšanje rada nastavnicima,
naročito gledano s jer branša Fakulteta organizacije i informatike
i dosadašnja edukacija nastavnog osoblja u pravilu služi kao
idealna podloga za daljnju nadogradnju korištenjem tehnika E-učenja.
U ovom radu identificirani su najvažniji problemi u postupku
implementacije E-učenja te su dana moguća rješenja. Potrebno
je napomenuti da pojam E-učenja nije novost na Fakultetu organizacije
i informatike na kojem se na nekoliko kolegija nastava izvodi
uz pomoć čak četiri različita LMS od kojih je jedan i razvijen
na fakultetu.
Na osnovu ovih osnovnih kriterija kreiran je projektni plan
koji u sebi sadrži sljedeće ciljeve:
- Analiza postojećeg stanja
- Identifikacija potreba
- Izrada strateškog plana za uvođenje E-učenja
- Identificiranje potrebne infrastrukture
- Odabir LMS-a
- Analiza računalnih zahtjeva
- Implementacija i podrška
Cilj strateškog plana implementacije sustava za E-učenje na
Fakultetu organizacije i informatike jeste postojanje dokumenta
koji točno definira sljedeće:
- Korake i procedure za uvođenje sustava E-učenja
- Strukturu i obaveze Tima za podršku pri E-učenju
- Strukturu i izgled nastavnih sadržaja
- Prava i obaveze nastavnika i studenata
- Potrebne module LMS sustava i njihovu svrhu (ulogu)
- Formalizirati sustav poticanja nastavnika za uporabu sustava
Nakon izrade plana, definirani su koraci implementacije koji
sadrže slijedeće korake:
- Instalacija LMS-a na poslužitelj te dodatne programske podrške
- Slanje formalnog poziv svim nastavnicima koji žele koristiti
sustave E-učenja u svojem radu te osiguranje potrebne podrške
- Prebacivanje novih i postojećih nastavnih materijala u digitalnoj
formi na LMS
- Izrada plana za integraciju postojećih sustava Fakulteta
(CMS, LMS, ISVU….)
Budući da posao opisan u radu do sada nije obavljan na Fakultetu,
nakon implementacije LMS-a, preostao je veći broj organizacijskih
pitanja koja je bilo potrebno razmotriti. Ovdje navodimo najvažnija:
- Je li potrebno formirati tim za podršku E-učenju na fakultetu
te koja će biti njegova uloga
- Hoće li će prebacivanje kolegija na LMS biti obavezno ili
opcionalno
- Hoće li se koristiti jedan LMS ili će se nastavnicima ponuditi
izbor
- Hoće li se pristupiti izradi internog pravilnika za E-učenje
te koliko detaljno će on biti razrađen
- Koliku autonomiju će imati nastavnici u radu
- Hoće li se pristupiti uvođenju rada na E-učenju u sustav
nagrađivanja zaposlenika
U okviru ovog rada mi smo pokušali dati odgovor na ova pitanja
ali smatramo ova pitanja iziskuju diskusiju unutar viših struktura
na Fakultetu jer, kao što je u tekstu iznad navedeno, projekt
ovakve važnosti i obima mora biti potpomognut od strane vodstva
ustanove.
|