Objekt učenja (engl. Learning object) je element
znanja koji se koristi u obrazovnom procesu, a zapisan je u digitalnom
obliku. On može sadržavati različite elemente, primjerice, tekst,
grafiku (crteže, slike, sheme), zvučne zapise, video zapise (simulacija,
film) ili interaktivnu web stranicu. Temeljne prednosti korištenja
objekata učenja su pristupačnost (objekti su postavljeni na poslužitelj
i dostupni putem Interneta), funkcioniranje u različitim programskim
okruženjima te jednostavnost korištenja uz različite primjene.
Obrazovne organizacije širom svijeta koriste objekte učenja u obrazovnom
procesu te ih organiziraju u tzv. repozitorije, odnosno zbirke
digitalnih obrazovnih materijala koje omogućavaju korištenje i
pohranjivanje obrazovnog sadržaja. U repozitorijima je svaki objekt
učenja opisan skupom odabranih meta podataka kako bi bio prepoznat
po svojim karakteristikama. Najpoznatiji repozitoriji objekata
učenja u svijetu su CAREO (Campus Alberta Repository of Educational
Objects), CLOE (Cooperative Learning Object Exchange), D-scholarship/DSpace,
Educanext, Ilumina i MERLOT (Multimedia Educational Resource for
Learning and Online Teaching).
U ovom se radu nastoji približiti problematika izrade i objave
objekata učenja na način da se opisuju faze u postupku objavljivanja
obrazovnih materijala.
Za potrebe rada izrađen je objekt učenja pod nazivom „The yarn
evenness“ (u prijevodu „Nejednoličnost pređe“). Objekt učenja opisuje
jedno od bitnih svojstava pređe (nejednoličnost) i to kroz određenje
svojstva, matematičke izraze za definiranje svojstva te metode
određivanja svojstva koja je pojašnjena pomoću animacije.
Objekt učenja je nakon izrade postavljen na stranicu sjedišta CARNetovog
Referalnog centra za izradu obrazovnih materijala koji se bavi
problematikom izrade e-materijala te pruža podršku nastavnom osoblju
zainteresiranom za izradu i objavu vlastitih obrazovnih materijala.
Adresa sjedišta Referalnog centra je
http://www.carnet.hr/referalni/obrazovni/iom.
Nakon objave objekta, uslijedio je odabir repozitorija u kojem
će se objekt objaviti te je iz niza postojećih odabran repozitorij
baze MERLOT (adresa
http://www.merlot.org/).
Baza MERLOT okuplja članove iz oko 10 000 sveučilišta i srednjih
škola širom svijeta, a u svom repozitoriju ima više od 16 000 objekata
učenja koje su suradnici baze bez naknade stavili na raspolaganje
drugim korisnicima. Objekti su, radi lakšeg pretraživanja podijeljeni
u sedam područja, i to: umjetnost, poslovanje, edukacija, društvene
znanosti, matematika i statistika, znanost i tehnologija te socijalne
znanosti.
Prvi uvjet za objavu objekta učenja je registracija u bazi MERLOT.
U postupku registracije, osoba je dužna dati temeljne osobne podatke
(ime, prezime, elektronsku poštu, naziv organizacije u kojoj je
zaposlen, radno mjesto, područje djelovanja), a nakon završetka
registracije na njenu elektronsku poštu stiže pismo s lozinkom
i korisničkim imenom koji se koriste za ulazak u repozitorij baze
i prijavu novih objekata.
Prije same objave objekta učenja potrebno je upisati lozinku i
korisničko ime, a zatim odabrati opciju za prijavu materijala.
Sama prijava materijala teče u pet faza:
Prijavljeni se objekt postavlja u repozitorij, u kategoriju
koja je odabrana tijekom postupka prijave objekta. Time objekt
postaje dostupan svim posjetiteljima sjedišta baze. Autori se
nadaju da će ovim radom zainteresirati i potaknuti sve koji već
izrađuju ili žele izraditi objekte učenja na objavljivanje istih
u repozitorijima.