Uz pregled korištenih teorijskih ishodišta i razvijenih
modela, u radu će se prikazati dosezi uporabe XML enkodirajućih
datoteka za pohranu i opis sadržaja u procesu stvaranja digitalnog
repozitorija nastavnog gradiva za studij informatologije Filozofskog
fakulteta u Osijeku.
Implementacija standardiziranih paketa sadržaja (content
packaging) koji se mogu distribuirati i ponovno koristiti
u digitalnom okruženju uvela je u uporabu XML enkodirajuće
datoteke za pohranu i opis toga sadržaja u svrhu njegove razmjene
među mrežnim aplikacijama. XML enkodirajuće datoteke mogu se
koristiti ili za pohranu cijelog paketa sadržaja ili kao datoteke
s tek navedenim poveznicama na pojedine jedinice sadržaja.
Pritom, za enkodiranje pohrane i opisa sadržaja mogu se koristiti
različiti formati poput METS-a (Metadata Encoding and Transmission
Standard), MPEG-21 DIDL, IMS Content Packaging-a
i dr.
U VLE (Virtual Learning Environment) kao primjeri standardiziranih
paketa sadržaja mogu se navesti SCORM(The Sharable Courseware Object Reference Model)
i IMS Content Package koji svoju uporabu danas pronalaze
u mnogim alatima za e-obrazovanje (Learning Management Systems
- LMS). S druge strane, LMS-ovi sve više počinju koristiti
digitalne repozitorije (Learning Repository Systems - LRS)
koji u posljednje vrijeme postaju standardno centralno mjesto
pohrane svih jedinica sadržaja frontend mrežnih aplikacija.
Prezentacija nastoji pokazati, uz teoretsko oslanjanje na OAIS(Open
Archival Information System)referentni model koji predstavlja
okvir za standardizaciju paketa sadržaja, važnu ulogu XML enkodirajućih
datoteka u povezivanju alata za e-obrazovanje i digitalnog repozitorija
na konkretnom primjeru.
OAISreferentni model predstavlja konceptualni okvir koji u svrhu
pokušaja standardizacije propisuje tri tipa paketa sadržaja ili
informacija (information packages):
- SIPs (submission information packages)
paketi sadržaja oblikovani sa svrhom unosa u informacijski
(arhivski) sustav, npr. digitalni repozitorij
- AIPs (archival information packages)
paketi sadržaja pohranjeni u informacijskom sustavu pri čemu,
npr., način pohrane sadržaja mora udovoljiti mnogim zahtjevima
zaštite podataka
- DIPs (dissemination information packages)
paketi sadržaja proslijeđeni iz informacijskog arhivskog sustava
krajnjem korisniku, npr. alatu za e-obrazovanje, sa svrhom
prikaza sadržaja.
SCORM «objekt» može se sastojati od niza jedinica sadržaja u
hijerahijskoj strukturi (npr. MS PowerPoint prezentacija, slika
u JPEG formatu i sl.) te odgovarajućih XML datoteka za enkodiranje
sadržaja. Najveća prednost SCORM-a leži u njegovoj interoperabilnosti
odnosno činjenici da se isti SCORM «objekt» može koristiti u
više alata za e-obrazovanje. Alati za kreiranje SCORM-a (npr. Reload
Editor) nakon odabira jedinica sadržaja i njihove organizacije
u hijerarhijskoj strukturi SCORM «objekt» generiraju u formi
.zip datoteke (SIP prema OAIS-u) a koja se koristi za njegovo
uvođenje u alat za e-obrazovanje. DIP SCORM objekta omogućuje
prikaz u pregledniku svih jedinica sadržaja bilo kroz alat za
e-obrazovanje ili izvan njega. Pritom, alati za kreiranje SCORM-a
često imaju mogućnost neovisnog kreiranja DIP-a SCORM objekta.
FEDORA (Flexible Extensible Digital Object Repository)
predstavlja repozitorij za pohranu digitalnog sadržaja heterogenih
tipova podataka (tekst, slike, audio, video zapisi itd.). Način
pohrane jedinica sadržaja u FEDORA-i uređen je u formi digitalnih
objekata, uz mogućnost njihova međusobnog povezivanja, višestrukog
prikaza, pridruživanja prava na pristup za pojedine prikaze i
drugih naprednih svojstava.
Osim pojedinačnim pridruživanjem jedinica sadržaja pojedinom
digitalnom objektu, digitalni objekti mogu se oblikovati i uvođenjem
velikog broja hijerarhijski strukturiranih jedinica sadržaja
u formi .zip datoteke putem zasebnog DIRIngest servisa.
I takvi SIP-ovi moraju uz jedinice sadržaja sadržavati i odgovarajuće
METS enkodirane XML datoteke koje opisuju način njihove organizacije.
Nakon uvođenja u FEDORA repozitorij svaka jedinica sadržaja (uključivo
i pojedinačne direktorije) postaje zaseban digitalni objekt kojemu
se može pristupiti putem pripadnog URI-a (Uniform Resource
Identifier) u mrežnom pregledniku.
Na konkretnom primjeru bit će pokazano uvođenje jedinica sadržaja
gotovog SCORM «objekta» u FEDORA digitalni repozitorij u obliku
SIP-a preko DIRIngest servisa uz nužnu izmjenu poveznica
na jedinice sadržaja u XML enkodirajućoj datoteci SCORM «objekta».
Ovo omogućuje relativno jednostavnu integraciju alata za e-obrazovanje
s pripadnim repozitorijem. U tom slučaju SCORM «objekt» je dovoljno
uvesti u alat za e-obrazovanje samo sa XML enkodirajućim datotekama
– bez sadržaja.
Ovaj je rad nastao u tijeku projekta uspostavljanja digitalnog
repozitorija na Odsjeku za informacijske znanosti Filozofskog
fakulteta u Osijeku kao podrške alatu za e-obrazovanje (Moodle)
i lokalnom vlastitorazvijenom CMS-u kao i budućim web aplikacijama.
|