E-učenje je revolucionarna obrazovna paradigma temeljena
na informacijskoj i komunikacijskoj tehnologiji s dinamičnim
istraživanjem, razvojem i primjenom kako u tradicionalnoj nastavi
tako i kao komplementarni mehanizam za cjeloživotno i daljinsko
učenje. E-učenje je omogućeno u sustavima e-učenja koji
u suglasju s tehnologijom isporuke nastavih sadržaja mogu biti
sinkroni i asinkroni sustavi e-učenja.
Posebna klasa asinkronih sustava e-učenja su inteligentni
tutorski sustavi, a predstavljaju napredno okruženje procesa
učenja i poučavanja prilagođeno individualnim značajkama učenika.
Inteligentni tutorski sustavi su na znanju utemeljeni jer raspolažu
sa: (i) područnim znanjem; (ii) znanjem o principima pomoću
kojih poučava i metodama pomoću kojih primjenjuje te principe;
(iii) znanjem o metodama i tehnikama za modeliranje učenika
tijekom učenja i poučavanja. Inteligentni tutorski sustavi
predstavljaju vezu između biheviorističkog pristupa u tradicionalnim
sustavima nastave pomoću računala i kognitivističke paradigme
učenja i poučavanja. Autorske ljuske omogućavaju izgradnju
inteligentnih tutorskih sustava i ostvaruju: (i) smanjenje
cijena i vremena potrebnog za razvoj inteligentnih tutorskih
sustava te (ii) stručnjacima i učiteljima računalnim neprofesionalcima
razvoj inteligentnih tutorskih sustava. Autorske ljuske raspolažu
s ontološkim okruženjem koje stručnjaku omogućava
oblikovanje baza područnog znanja, učitelju oblikovanje
nastavnih sadržaja i učeniku učenje, poučavanje i
testiranje područnog znanja. Autorske ljuske ostvaruju pretpostavke
za interoperabilnost, ponovnu upotrebljivost, trajnost i dostupnost objekata
znanja i objekata učenja ugrađenih u nastavne
sadržaje. Pristup našem istraživanju u području inteligentnih
tutorskih sustava i autorskih ljuski obogaćen je i sustavnim
promišljanjem nastave temeljene na kibernetičkom modelu
sustava u kojem uočavamo proces, vođenje i referentnu
veličinu. Temelje takva gledanja, tzv. kibernetičkog gledanja,
postavio je Norbert Wiener objavljujući znanstvenu disciplinu
kibernetiku - Kibernetika ili znanost o upravljanju i o vezi
živoga i stroja (Wiener, 1948). Za njegovo otkriće najvažnija
je tvrdnja da je za samostalno djelovanje neke tvorevine, bilo
prirodne, tehničke ili društvene, potrebno svojstvo vođenja.
Osim navedenog, uvažavajući načela individualizacije stjecanja
znanja i razvoja vještina učenika, kao i metode i tehnike umjetne
inteligencije, zamislili smo i izgradili izvorni model TEx-Sys
(Tutor - Expert System) prilagođen radu stručnjaka, učitelja
i učenika Izgradnjom modela TEx-Sys po prvi je puta obuhvaćeno
interdisciplinarno poučavanje, izvedeno na osnovi modela sustava
i područnog znanja o sustavu i načelima vođenja i njihovoj
primjeni pri proučavanju građe prirodnih, tehničkih i društvenih
tvorevina. Inteligenciju modela čini mogućnost njegove prilagodbe
u novim situacijama izazvanim procesom učenja i poučavanja
i individualnim značajkama učenika. Razvijeni izvorni model
vođenja procesa stjecanja znanja i vještina učenika sa stajališta
pedagogijske paradigme omogućava funkcijsko djelovanje u kontinuiranom
četvero-faznom ciklusu didaktike, motrenja, dijagnostike i
vrednovanja. Istraživanje, razvoj i postavljanje modela TEx-Sys
traje od 1992. godine, a rezultirao je implementacijom on-site
izvedbe sustava TEx-Sys kao Windows programsko rješenje (u
razdoblju 1992. – 2001.), implementacijom distribuirane verzije
Distributed Tutor-Expert System - DTEx-Sys sustav temeljen
na dinamičkim Web dokumentima (u razdoblju 1999.-2003.) te
konačno eXtended Tutor-Expert System - xTEx-Sys sustav temeljen
na Web servisima (u razdoblju 2003.-2005.). Oblikovanje nastavnih
sadržaja za određeno područno znanje u sustavu xTEx-Sys je
ontološki usuglašen s formalizmom SCORM referentnog modela.
Rezultati vrednovanja modela TEx-Sys su povoljni te
implementirana i postavljena programska podrška udovoljava funkcionalnostima
i zahtjevima sudionika sustava što su potvrdili i rezultati anketnog
ispitivanja učenika o upotrebljivosti sustava. Posebno ističemo
da smo formalizirali katalog znanja u okviru Hrvatskog Nacionalnog
obrazovnog standarda za osnovnu školu i to za područje informatike,
prirode i društva kao i jednim dijelom za područje hrvatskog
jezika. Sustavi temeljeni na modelu TEx-Sys primjenjivani su
kao nadopuna nastavi koja se realizirala kako u ustanovama primarnog
obrazovanja, tako i u ustanovama akademskog obrazovanja.
U svrhu ispitivanja učinka sustava e-učenja, pristupili smo
definiranju izvorne metodologije za vrednovanje. Definirali smo
varijantu eksperimentalnog istraživanja s paralelnim grupama
kod kojeg postoje kontrolna i eksperimentalna grupa u tradicionalnoj
nastavi i nastavi uz pomoć sustava e-učenja. Kod osnovnog modela
eksperimenta s paralelnim grupama se pomoću inicijalnog i završnog
testa mjeri inicijalno i završno znanje ispitanika. Kod ove metodologije
se osim inicijalnog i završnog stanja, ispituje znanje učenika
i u međustanjima uporabom testova provjere. Stoga smo ovakav
model nazivali eksperiment s paralelnim grupama uz parcijalno
ispitivanje stanja. U našem pristupu računamo parcijalne
veličine učinka prema rezultatima svakog testa pomoću aritmetičkih
sredina razlika između rezultata testova provjere i završnog
testa te inicijalnog testa za obje grupe studenata, kao i standardnu
devijaciju odgovarajuće razlike
za kontrolnu grupu. Ukupna veličina učinka računa se kao aritmetička
sredina parcijalnih veličina učinka. Metodologiju smo tijekom
protekle školske i akademske godine primijenili za vrednovanje
učinka sustava xTEx-Sys.
Tijekom rada na razvoju i implementaciji modela TEx-Sys, te
njegovih izvedenica sustava TEx-Sys, DTEx-Sys i xTEx-Sys, u razdoblju
od 2001. do 2006. godine, provedeno je ukupno 4452 testiranja
znanja na različitim područnim znanjima u kojima je sudjelovalo 1134
učenika i studenata sljedećih obrazovnih institucija: Fakultet
prirodoslovno matematičkih znanosti i kineziologije i Filozofski
fakultet Sveučilišta u Splitu, Fakultet elektrotehnike i računarstva
i Fakultet kemijskog inženjerstva Sveučilišta u Zagrebu; gimnazija
«Antun Vrančić» iz Šibenika, osnovna škola «Fra oca Petra Perice»
iz Makarske, osnovne škole iz Splita: «Spinut», «Ravne njive»
i «Mejaši».Osim toga model TEx-Sys je korišten za izradu oko
trideset diplomskih radova studenata navedenih fakulteta, četiri
magistarska rada te tri doktorske disertacije.
|