Nastavu kao smisleno i ciljano oraniziran sustav čine elementi:
učenik i nastavnik okupljeni oko sadržaja. Oba imaju jednaku
motivaciju: kvalitetno savladavati sadržaj u određenom kontekstu.
Cilj rada je ukazati prvenstveno pravne ali i etičke i moralne
aspekte nastave eNastave.
Učenik i nastavnik su postavljeni u odnos iz kojeg proizilaze
njihova određena prava i obveze. Takav proces je stoga nužno
zakonski regulirati tj. osigurati pravilnu realizaciju obveza
i zaštitu prava. Problemi vlasništva i prava obično nisu u
nadležnosti nastavnika ili učenika. eNastava pak taj problem
značajno naglašava.
eSadržaji su skupi po svojoj izradi, načinu čuvanja i upravljanja.
(Duncan,2003). Informacije o pravima i intelektualnom vlasništvu
(IPR) su od izuzetne važnosti pri kreiranju digitalnih oblika
pohranjivanja te stvaranja repozitorija s podacima o vlasnicima,
korisnicima, uvjetima i pravima pristupa, načinu korištenja.
Problem intelektualnog vlasništva i autorskih prava primjenom
ICT dobiva na značenju. Zato glavni akteri nastave moraju biti
detaljno upoznati s informacijama o intelektualnom vlasništvu
i autorskim pravima. U ovom kontekstu se naglašava različite
oblike vlasništva i pripadnih prava (Casey, 2006).
Pravno intelektualno vlasništvo i autorska prava se reguliraju
propisima i zakonima na nivou države. U Hrvatskoj je ta problematika
regulirana Zakonom o autorskom i srodnim pravima koji je donesen
2003. godine. Autor djela je je pak osoba koje je stvorila
djelo. Autorska prava pripadaju autoru od trenutka stvaranja
autorskog djela te nisu uvjetovana ispunjenjem bilo kakvih
formalnosti.
Navedenim Zakonom izrijekom se spominju i računalni programi.
U većini slučajeva, elektronički edukacijski materijali se
mogu uvrstiti u zaštićena djela. Upravljanje digitalnim pravima
(DRT) je važno između ostalog i u obrazovanju (Rosenblatt&Dykstra,
2003). Međutim, opće je pravilo da ideje, postupci, metode
rada ili matematički koncepti, nisu zaštićeni autorskim pravom
(WIPO Copyright Treaty (1996), a postoje i druge iznimke određene
Zakonom.
Pravna regulacija faza nastave i prava učesnika u jednom
dijelu varijabilna je od faze do faze. Što smo više na obrazovnoj
ljestvici okolnosti su drugačije, i osjetljivije u dijelu prava
sudionika nastave. Istovremeno etički principi kao što su pristup,
preciznosti, privatnost i vlasništvo dobivaju na značenju što
se više penjemo.
eObrazovanje je organizacijski različito i zahtjeva izmjene
u odrednicama i načinu realizacije. Zakonska regulativa obrazovanja
treba osnovni kostur bez obzira na nivo ili svrhu obrazovanja,
ali zavisno o nivou ili svrsi zahtjeva i određene specifične
dopune. Redovno/obvezno obrazovanje regulirano je u potpunosti
od strane resornog ministarsta. S aspekta prava osim podjele
na državni i privatni sektor za razmatranje je važna i podjela
na obrazovanje po potrebi aktivne djelatnosti i obrazovanje
iz hobija.
Pozicija sudionika je pravno regulirana u okvirima obveznog
obrazovanja ali je prividno „tuđa“ briga. Zakonodovac se pobrinuo
i o nastavnom sadržaju propisujući ga. Artikulacija nastavnog
sadržaja je ipak posao nastavnika koji unoseći sposobnost
i kreativnost realizira „ad hoc“ autorsko djelo o kome za račun
zakonodavca brinu tijela pedagoškog nadzora. Mogućnošću lakog
biranja pripremljenih LO kod formiranja nastave po volji,
nastavnik može izgubiti na kreativnosti. Zašto se mučiti,
uzmi košaricu pa u SCORM. Međutim, može se zalutati u područje
autoriziranih LO.
Način zakonskog reguliranja autorskih prava i njima srodnih
prava otkriva jednu „dražesnu“ činjenicu. Rješavanje sporova
koji mogu proizići iz kršenja tog Zakona su, barem u Republici
Hrvatkoj, u nadležnosti Trgovačkog Suda Republike Hrvatske.
Time je eNastava posredno proglašena trgovinom. Neosporno je
da će to uskoro i postati u potpunosti daje za pravo delegiranju
takve nadležnosti.
Nastavni je sadržaj uobličen u određenu vrstu slijeda nazvanu
ovisno o kontekstu tečaj, program, kolegij i sl. Koristeći
pripremljene obrazovne objekte nastavnik kreira nastavu. Pri
tome nastavnik ili sam kreira sve potrebne elemente ili samo
neke ili konačno primjenjuje gotov tuđi program.
Ostaje otvoreno pitanje autorskog dijela nad nastavnim sadržajem
u kojem nastavnik ugrađuje svoje pedagoške, metodičke i ine
sposobnosti. Odricanje takvih prava svodi nastavnika na pukog
interpretatora. Tretirati nastavni sadržaj, posebno u obveznom
obrazovanju, kao autorsko djelo ili intelektualno vlasništvo,
po našem mišljenju preporučljivo je samo u okvirima koji ga
definiraju kao izvanserijsko ili na drugi način originalno
djelo.
Implementacija ICT određuje način realizacije eNastave. Primjena
tehnologije pak metodologijom određuje učinkovitost i potpunost
realizacije. Nastava je nadalje uvjetovana posjedovanjem prava
na dio sadržaja ili na cjelinu. Kako autorska, intelektualna
i licencna prava zahtijevaju određeno obeštećenje autora/vlasnika
jasno je da mogu onemogućiti izvedbu takve nastave zahtjevajući
poštivanje određenih prava.
Kakvo je tretiranja nastave i nastavnika u tom kontekstu
intelektualnog vlasništva kao „zaštićene neopipljive svojine“?
Nastavni sat je temporarno „opipljiva“ svojina koju kreira
eNnastavnik. Nastavnik se pojavljuje kao potpisnik integralnog
eSadržaja i potrebna je zaštita njegovog autorskog prava.
Drugačiji su odnosi kad je nastavnik interpretator tuđih sadržaja.
„Demokratična“ sredina u odnosu na krajnosti je mogućnost
kreiranja eSadržaja uz i kroz socijalni software i slične
freeware.
eNastava, posebice online oblik pak depersonalizira eUčenika.
Učenik je virtualna pojavnost kojemu se mogu pridodati neka
druga obilježja. On kao konzument nastavnog sadržaja može neovlašteno
konzumirati dodatne i slične sadržaje koji su tuđe vlasništvo
i nisu u nadležnosti autora/tutora eSadržaja. Problem je kad
ne možemo odrediti starosna dob eUčenika – problem maloljetnika.
Posebno želimo istaknuti oblik „hobi obrazovanja“. Konstruktivistički
pristup učenju je intenzivno propagiran upravo eNastavom. Takve
okolnosti postavljaju eUčenika u poziciju u kojoj se može iskazati
kao originalni autor ili idejni poticatelj realizacije originalnog
djela. Takvo djelo, pače samu ideju treba zaštiti na odgovarajući
način. Obično je pristup takvoj nastavi reguliran nekom vrstom
ugovora, ali bi svaki takav ugovor trebao sadržavati i klauzule
koje bi regulirale spomenutu situaciju.
Reference: