Ovaj rad će opisati razlike u ulogama nastavnika i polaznika
u obrazovnom procesu Edupointovih tečajeva u učionici i online
tečajeva. Nakon glavnih karakteristika tečajeva u učionici
bit će opisan nastanak online tečajeva, te karakteristike online
tečajeva. Zatim će biti prodiskutirane razlike u ulogama nastavnika
i polaznika u fizičkom i online okruženju. Na kraju će biti
izveden zaključak i naveden širi kontekst u kojem bi se on
mogao primijeniti.
Važno je napomenuti da se ovdje riječ nastavnik koristi kao
pojam koji obuhvaća pojmove predavač (tečajeva u učionici)
i (online) mentor. Također treba znati da ovdje nastavnik nije
autor tečajeva već vodi obrazovni proces koristeći gotove nastavne
materijale.
CARNetovi tečajevi u učionici odvijali su se uz pomoć računalne
tehnologije, a trajali su uglavnom od 5 do 10 sati raspoređenih
u jedan do dva dana. Cilj tečajeva bio je savladati neku konkretnu
vještinu. Predavač je predavao uz pomoć PowerPoint prezentacije,
te demonstrirao rad na računalu, što su polaznici mogli vidjeti
projicirano na platnu. Predavač je također davao upute polaznicima
kako izraditi praktični zadatak koji su trebali dovršiti tijekom
tečaja, npr. na tečaju FrontPagea polaznici su trebali izraditi
vlastitu web stranicu. Ukoliko je polaznicima bila potrebna
pomoć u izradi zadatka pomagao im je predavač po vlastitom
nahođenju ili na poziv. Polaznici su dobili opsežne priručnike
koje su mogli koristiti tijekom tečaja ili nakon njega. Obzirom
da je zbog ograničenog vremena bilo teško organizirati ocjenjivanje
projektnog rada polaznika, polaznici su na kraju tečaja rješavali
online test koji je bio automatski ocijenjen.
CARNetov edukacijski centar Edupoint je 2004. godine odlučio
započeti svoju transformaciju iz fizičkog u virtualni edukacijski
centar izradom prvih online tečajeva koji su trebali u potpunosti
zamijeniti tečajeve u učionici. To je značilo da je u online
okruženje trebalo prebaciti ne samo sve nastavne materijale,
već također i nastavne aktivnosti obzirom da smo željeli biti
sigurni da će se proces učenja odvijati i u online okruženju.
Stoga je Edupoint u svibnju 2004. godine pokrenuo projekt «Izrada,
nabava i implementacija online tečajeva» s konkretnim ciljem
nabaviti, izraditi i pokrenuti pet online tečajeva do 15.11.2004.
Na taj je način Edupoint želio studentima ponuditi zamjenu
za tečajeve u učionici koji su uskoro trebali biti ukinuti,
omogućiti dostupnost tečajeva korisnicima izvan gradova pokrivenih
mrežom Edupointovih učionica te omogućiti fleksibilnost učenja
koje ne ovisi o mjestu ili tempu rada. Tijekom projekta došlo
je do modifikacije cilja te su u konačnici kreirana tri nova
online tečaja objavljena u prosincu 2004. i u siječnju 2005.
Tim projekta bio je svjestan da će prebacivanjem tečajeva Edupointa
u online okruženje doći ne samo do promjene medija već i do
promjene paradigme učenja. Stoga je bilo je logično da ne prilagođavamo
postojeće tečajeve za objavu na webu, već smo krenuli u izradu
potpuno novih tečajeva. Pri tome smo ipak zadržali neke elemente.
Zadržali smo osnovnu pedagošku postavku – obzirom da tečajevi
poučavaju vještini, težište je ostalo na savladavanju konkretne
vještine kroz projektni rad. Također smo željeli omogućiti
polaznicima komunikaciju s nastavnikom te s drugim polaznicima
kao i na tečaju u učionici.
Edupointovi online tečajevi se odvijaju pomoću alata za izradu
i upravljanje online tečajevima te su u potpunosti online,
što znači da su svi materijali i nastavne aktivnosti online.
Traju mjesec dana s tim da je očekivani angažman polaznika
5 do 7 sati tjedno. Polaznici sami prolaze kroz multimedijalne
nastavne materijale, rješavaju testove za samoprocjenu znanja
te izrađuju projektni rad koji je podijeljen u faze. Pri tome
su vođeni uputama koje se nalaze u samom alatu i/ili koje im
pošalje mentor. Mentor im pomaže da se što lakše snađu i što
bolje osjećaju u novom okruženju jer je mnogim polaznicima
to prvo takvo iskustvo. Polaznici šalju svoje radove mentoru
koji ih pregledava i ocjenjuje te šalje polaznicima povratnu
informaciju. Polaznici se u svakom trenutku mogu obratiti mentoru
za pomoć putem integrirane elektroničke pošte, a također mogu
komunicirati međusobno putem foruma i elektroničke pošte. Mentor
moderira komunikaciju polaznika te ih potiče na aktivnost ukoliko
smatra da je to potrebno.
Dakle, dok je u učionici predavač bio interpretator sadržaja
i demonstrator vještine, polaznik online tečaja sam proučava
i interpretira sadržaj, dok mentor ima ulogu facilitatora procesa
učenja. Polaznik je sada u centru procesa učenja - sam prolazi
kroz materijal, sam bira vrijeme i tempo te strategije učenja.
Doduše, postoje okviri u koje se polaznik treba uklopiti, kao
što su trajanje tečaja i faza unutar tečaja, ali unutar tih
okvira ima slobodu donošenja odluka, a time i znatno veću odgovornost.
Ovaj primjer nam pokazuje da prelazak s fizičkih na online
tečajeve nije značio samo promjenu medija već i promjenu paradigme
učenja pri čemu je došlo do značajne promjene u ulogama nastavnika
i polaznika. Nastavnik više nije interpretator i demonstrator
sadržaja već samo facilitira proces učenja u čijem je središtu
polaznik. Stoga prilikom planiranja i izrade digitalnih nastavnih
sadržaja treba imati na umu koje će biti uloge nastavnika i
polaznika kako bismo u skladu s time kreirali nastavne materijale
i aktivnosti.