|
IT
u edukaciji na Arhitektonskom fakultetu |
F3 |
Roberto
Vdović, Kristina
Careva, Rene
Lisac, Arhitektonski fakultetu u Zagrebu, Hrvatska |
U radu se iznose iskustva primjene IT u nastavi na kolegijima
primjene računala na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u
Zagrebu.
U skladu s Bolonjskom deklaracijom restrukturiran je nastavni
plan, a u akademskoj godini 2005./06. na prvu godinu studija
upisan je rekordan broj studenata. Iz tih je razloga uvedeno
potpuno informatički podržano vođenje nastave na kolegijima
primjene računala u arhitekturi. Namjera uvođenja novog oblika
administriranja nastave zahtijevao je prethodna istraživanja
i testiranja raznih aplikacija. Konačna odluka bilo je uvođenje
sustava Sharepoint Services 2.0 za koji je pretpostavljeno
da će omogućiti informatizaciju postupaka u izvođenju nastave
bez intenzivne edukacije za njihovo korištenje. Stoga je organiziran
sustav share (share.arhitekt.hr) koji je omogućio svim studentima
i nastavnicima kolegija da kroz autoriziran pristup u svakom
trenutku iz bilo kojeg računala na fakultetu ili od kuće koriste
sustav uz prava pristupa pojedinim sadržajima. Ovaj sustav
nije zamjena za ISVU (Informacijski sustav visokih učilišta),
već omogućuje intenzivnu izmjenu grafičkih podataka, što je
izuzetno bitno u nastavi arhitekture.
Sustav je omogućio jednostavno i transparentno evidentiranje
prisustva pojedinog studenta. Nastavnici s dopuštenim pravima
imaju mogućnost evidentiranja, a sustav samostalno vodi popis
i izračune dopuštenih izostanaka. Isti je način primijenjen
i za praćenje uspjeha studenata na klauzurama; evidentiranje
i ocjenjivanje vodi se neposredno nakon vježbi, a studenti
imaju trenutni uvid u rezultate, kao i kvalitetu postignutih
rezultata ostalih studenata.
Kontinuirano primanje informacija o svim promjenama sadržaja
omogućeno je studentu porukama koje sustav za svakog prijavljenog
korisnika šalje na njegovu elektroničku adresu. Koristan servis
je i kalendarski pregled koji sažima sve događaje unesene od
strane nastavnika. Komunikacija elektroničkom poštom sastavni
je dio sustava, a omogućeno je i stvaranje rasprava za višesmjernu
razmjenu informacija s većim brojem studenata te su otvorene
rasprave o radu na programima, pripremama za klauzure, kao
i za opća pitanja.
Tradicionalnu podjelu papirnatih zadataka zamijenio je mrežni
sadržaj koji povezuje studenta s bazom prethodno pripremljenih
zadataka koja, osim digitalnih podloga, sadržava i dodatne
informacije poput Internet veza i informacije o autorima. Korekcije
programa tijekom semestra kao i konačna predaja vršile su se
predajom u digitalnom obliku direktnim slanjem u sustav (upload)
na za to predviđeni prostor pri čemu su studenti nakon nekoliko
dana uz svoj rad mogli pronaći opasku koja im je sugerirala
nastavak rada.
Prethodni oblici predaje izvršenih zadataka za klauzure i
programe, omogućili su trenutno stvaranje digitalne arhive
grafičke materijale studentskih radova. Pristup arhivi dao
je svakom studentu mogućnost uvida u kvalitetnije radove, usporedbu
i poticaj za još bolji rad u nastavku. Iako transparentnost
svih elemenata nastave, pa tako i rezultata pojedinog studenata,
ulazi u domenu privatnosti, slobodan pristup ocjenama i njihovom
uspoređivanju ne ostavlja mogućnost propustima jer student
može i sam reagirati i provjeriti svoje rezultate s drugim
kolegama. Unapređenje sustava (SPS verzija 3.0) omogućit će
odabir oblika publiciranja vlastitih rezultata kao osobnih
ili javnih, iako u studentskoj anketi nije bilo prigovora na
slobodan prikaz rezultata.
Provjera kvalitete predstavlja važnu kariku u uspješnosti
rada na svakom kolegiju. Sustavom se omogućuje jednostavno
stvaranje upitnika koji mogu provjeriti ne samo zadovoljstvo
studenata, već i otvoriti mogućnost dobivanja prijedloga i
sugestija. Studentska anketa provedena nakon dva semestra korištenja
sharea bila je anonimna što je omogućilo kvalitetne i pouzdane
informacije. Od upisanih 240 studenata, anketu je ispunilo
njih 176 (73%). Kompjuterski obrađeni podaci dali su, između
ostalih, i vrijednosti vezane uz primjenu sharea u kolegiju.
Share se odrazio i na ispit kolegija za koji se student prijavljuje
digitalnim putem, a na istim stranicama može se informirati
i o svom uspjehu sa bilo kojeg kompjutera s Internet vezom.
Odaziv studenata na ovaj način korištenja informatičkih tehnologija
u nastavi izrazito je pozitivan. Štoviše neki od prijedloga
idu u smjeru potpune automatizacije, iako za kolegije u kojima
je potreban i kreativni izričaj, neposredan rad sa studentom
predstavlja još uvijek optimalan način prijenosa znanja. Sustav
koji je u funkciji, omogućava svakom nastavniku samostalan
rad bez prethodnog znanja o programiranju ili pripremi mrežnog
sadržaja. Veza sa SQL bazama izvedena je preko jednostavnih
alata koji ne zahtijevaju značajno predznanje već ideju osnovnog
koncepta. Prikazani sustav je u prvoj godini svog funkcioniranja
zadovoljio osnovne zahtjeve. Razvoje aplikacije na kojim je
zasnovan omogućit će još jednostavnije funkcioniranje u budućnosti,
kao i neke nove servise poput RSS-ova, blogova i wikija, osobnih
prava nad svakim pojedinim sadržajem, podrška novim multimedijalnim
sadržajima (Slide Library). Sve navedeno trebalo bi omogućiti
tzv. „paperless“ kolegij, gdje će svi poslovi biti potpuno
informatički zasnovani. Izrazito multimedijalni sadržaj posebno
će doći do izražaja prilikom prilagodbe novog nastavnog materijala
koji je u pripremi. Time će se težište prenijeti na sam sadržaj
vježbi i rad sa studentima na konkretnim problemima, umjesto
na nepotrebni utrošak vremena oko administriranja.
Već prije samog početka održavanje nastave akademske godine
2005/06 godine obavljena je preliminarna kritička selekcija,
te su za neke segmente nastave (kao npr. održavanje samih vježbi
i sl.) odabrane tradicionalne metode komunikacije kao ipak
nezamjenjive. Dalje, praktično iskustvo uporabe share sustava
u nastavi, stečeno tokom te „eksperimentalne“ godine, pokazalo
je koliko i kako je takav sustav primjenjiv za odabrane segmente
nastave. Za većinu njih uporaba sharea značila je povećanje
efikasnosnosti, preglednosti i kvalitete nastave, dok se za
neke segmente, za koje bi direktna komunikacija ipak bila prikladnija
(kao npr. Korekcija programa i konzultacije), zbog drastično
povećanog broja studenata i niskih kapaciteta pokazao kao nezamjenjiv.
Kao zaključak može se reći kako nije dovoljno samo postaviti
sustav i nekritički ga upotrijebiti na segmente nastave, već
je nužno napraviti pažljivu procjenu kako i gdje ga implementirati
da donese kvalitete efikasnosti i preglednosti digitalne komunikacije,
a da se pritom i ne izgube prednosti tradicionalnih metoda
u nastavi, što je posebno značajno kod obrazovanja arhitekata.
|
|
|