Uvod
Ova prezentacija opisuje primjenu elektroničkog učenja na Fakultetu
strojarstva i brodogradnje u Zagrebu. E-učenje na FSB-u razvija
se od početaka primjene računalnih mreža i odgovarajućih mrežnih
servisa. Očituje se prvenstveno kroz razvoj vlastitih, isprva
lokalnih, a kasnije internetskih sadržaja, koji su služili kao
potpora nastavi i ostvarivanju novih obrazovnih mogućnosti. U
nastavi i znanstvenom radu studenata i znanstvenih radnika na
Fakultetu koriste se dakako i svi dostupni internetski servisi,
kao što su web, news, mail i javno ili licenčno dostupni programi
povezani s područjem rada.
On-line učenje potpomognuto LMS-om (Learning Management System)
može značajno unaprijediti postojeću računalnu potporu nastavi,
jer nudi profesionalno radno okruženje koje integrira najvažnije
usluge potrebne za kreiranje nastavnih sadržaja i unapređenje
nastavnog procesa. Kao logičan izbor pokazao se WebCT koji sadržava
većinu komponenata koje se koriste pri on-line edukaciji, a koji
je tada bio dostupan na korištenje akademskoj zajednici zahvaljujući
CARNet-u.
Implementacija on-line učenja
On-line učenje je korišteno u kombinaciji s face-to-face učenjem,
tzv. miješani (blended) oblik e-učenje. Na taj se način željelo
iskoristiti dobre strane i jednog i drugog pristupa te e-učenje
iskoristiti kao unapređenje konvencionalnim metodama učenja.
Tako su postavljeni sljedeći ciljevi projekta:
- Osigurati da "nove tehnologije" kojima se
studenti svakodnevno služe u njihovu radu izvan fakulteta dopru
do njih i na fakultetu.
Današnji
studenti su svjesni "novih tehnologija". One su svuda
oko nas. Ovim ciljem se omogućava implementacija informacijsko-komunikacijskih
tehnologija u nastavi. Također, time tematika na koju primjenjujemo
e-učenje dobiva na atraktivnosti.
- Povećati kvalitetu nastave tako da se studente osposobi za
rješavanje problema i zadataka kroz on-line okruženje
Studenti
će u svome radu za vrijeme i nakon što završe studij biti prisiljeni
koristiti informacijske tehnologije. Na ovaj način ih se uči
da primjenjuju informacijske tehnologije te tako olakšaju i
poboljšaju svoj rad.
- Pojednostavnjenje vođenja nastave
Evaluacija
rada studenata i dio korespodencije je prebačen u on-line okruženje.
Za evaluaciju studenata su korišteni ispiti
znanja i radni zadaci kreirani u WebCT-u. Također, korištena
je i bogata statistika koja nastavniku daje uvid u rad studenata
s nastavnim materijalima dostupnima u WebCT-u. Za korespondenciju su korišteni alati
asinkrone komunikacije: Rasprave i E-mail. Time je polaznicima
kolegija dana mogućnost da javno i privatno komuniciraju.
- Odgovor na "imperativ tehnologije"
U akademskim krugovima vlada opće vjerovanje da je korištenje
novih tehnologija dobro te ako se nove tehnologije ne uvode
institucija postaje staromodna i gubi na atraktivnosti.
- Postavljanje temelja za upotrebu LMS-a kao alata za učenje
na daljinu (distant learning) i cjeloživotno učenje (long-life
learning) na Fakultetu
Ostvarenjem
ovog cilja se naglašavaju prednosti on-line edukacije koje
se mogu iskoristiti za usavršavanje stručnjaka koji uz svoj
svakodnevni posao nemaju mogućnosti ići na dodatnu edukaciju
na udaljene kampuse.
Opis projekata
Miješani oblik (engl. Blended) e-učenja je primjenjen na kolegiju
Računalne mreže koji je jedan od kolegija na smjeru Računalno
inženjerstvo FSB-a. Studenti su predavanja pohađali uživo, a
vježbe i radne zadatke rješavali su on-line pod okriljem WebCT-a.
Također, međusobna komunikacija studenata i asistenta i evaluacija
rada studenata su smješteni u on-line okruženje. Primjena WebCT
okruženja na ovom kolegiju započela je prije dvije godine kao
prva i pokusna primjena LMS-a na FSB-u.
Prve godine (akademska godina 2004/2005) je
kolegij iskorišten da se predstave mogućnosti on-line edukacije
i WebCT-a. S time u vezi, nakon što je održavanje kolegija
završeno, uz potporu CARNet-a, na Fakultetu je održana prezentacija
e-učenja na kojoj je auditoriju predstavljen cijeli projekt.
Više o samom događaju možete pročitati na
www.carnet.hr/novosti/?newsId=486.
O uspješnosti prezentacije svjedoči povećani broj on-line kolegija
koji su kreirani od strane djelatnika Fakulteta na CARNet-ovom
poslužitelju (
webct.carnet.hr/webct/public/show_courses.pl?1495971492).
Druge godine (akademska godina 2005/2006)
nastavljena su predavanja istog kolegija u on-line okruženju.
Ove godine kao glavni cilj je definirana izrada web sjedišta
smjera Računalnog inženjerstva. Za izradu ovog projektnog zadatka
je iskorišten WebCT-jev alat za rad u grupama. Asistent je
studente podijelio u četiri grupe. Svaka grupa je morala izraditi
svoj prijedlog web sjedišta. Članovi grupe su mogli pratiti
komunikaciju samo u svojoj grupi. Tako je postignuto da svaka
grupa kreira neovisno rješenje. Na kraju semestra je profesor
(voditelj smjera) odabrao rješenje koje mu se činilo najprihvatljivijim
(Grupa 3). Predložene radove možete pogledati na
www.fsb.hr/ri/demo/.
On-line okruženje (asinhroni način rada) se pokazalo idealnim
jer se izrada weba produljila preko ljetnih praznika kada nisu
svi studenti bili u mogućnosti biti fizički prisutni na istom
mjestu u isto vrijeme. Tako su pojedine komponente web sjedišta
(grafika, programiranje, tekstovi...) izrađivane neovisno o udaljenosti
i vremenu. Konačna verzija weba smjera se nalazi na adresi
http://www.fsb.hr/ri/.
Ovo web sjedište je tako dobilo karakteristike (komponente) koje
mu daju epitet budućeg virtualnog okupljališta studenata smjera
Računalnog inženjerstva.