I Uvod
U suvremenom svijetu informatizacija nije imperativ, nego
postaje svakodnevica. Često se susrećemo s nepotrebnim birokratskim
obvezama koje je moguće smanjiti. Nepotrebno čekanje u redovima
moguće je zamijeniti ispunjavanjem obrazaca putem Interneta.
Većina europskih zemalja prepoznala je prednosti koje nudi
informatizacija državne uprave. Vlada RH, prateći opći trend
u svijetu, donosi vlastiti Program strategije (e- Hrvatska
2007) radi bržeg iskoraka u informacijsko društvo s ciljem
dostizanja stupnja informatizacije europskih zemalja.
Temeljni ciljevi projekta e-Hrvatska su omogućiti građanima
pravodobno primanje informacija, potaknuti njihovo aktivno
sudjelovanje te ojačati i povezivati hrvatsko gospodarstvo
kao i transformirati državu u transparentan, brz i učinkovit
servis namijenjen građanima. [1]
U vrijeme pokretanja studentskog projekta eHrvatska nije postojala
sveobuhvatna analiza dostupnosti online usluga u Hrvatskoj
niti je bio poznat stupanj informiranosti javnosti o procesu
informatizacije. Sve je to potaklo studente FER-a da pokrenu
projekt te prikupe i analiziraju do tada dostupne podatke o
provedbi strategije.
II O projektu
Projekt je imao za cilj istražiti i dokumentirati planove
Vlade RH vezane uz daljnju informatizaciju državne uprave.
U sklopu projekta provedeno je zasebno napredovanje strategije
Hrvatska 2007. te buduće planove Vlade RH vezane uz daljnju
informatizaciju državne uprave. U sklopu projekta provedeno
je zasebno anketiranje studenata i analiza javnog mnijenja
o provedbi i trenutnim e-uslugama koje se nude.
U sklopu projekta, članovi radnog tima raspodijeljeni su u
podtimove (e-Obrazovanje, e-Školstvo, e-Javna uprava, e-Pravosuđe
i e-Zdravstvo) gdje je svaki podtim imao zadatak detaljno istražiti
pojedino područje programa e-Hrvatska 2007.
U sklopu projekta provedena su anketiranja građana i studentske
populacije na području Zagreba. Anketirano je 215 studenata
i 144 građana.
Ciljevi istraživanja građana bili su doznati razinu
informatičke pismenosti te informiranost građana o provedbi informatizacije
Hrvatske.
Istraživanjem studentske populacije željelo se doznati koje
su navike studenata vezane uz rad na računalu i korištenje
Interneta. Osim toga željelo se doznati koji su stavovi studenata
o "učenju putem Interneta", koliko su upoznati
s e-uslugama iz područja obrazovanja te kolika je razina
informiranosti studenata o procesu informatizacije Hrvatske.
U anketiranju studenata pokrivene su sve tri skupine fakulteta
- društveno-humanistički, biomedicinski i prirodoslovno-tehnički.
Sva projektna dokumentacija, rezultati istraživanja, razgovori
s prodekanom FER-a dr.sc. Vedranom Mornarom i zamjenicom državnog
tajnika u Središnjem državnom uredu za e-Hrvatsku dr.sc. Dianom
Šimić dostupni su na adresi
III Rezultati
Iz rezultata istraživanja koje je provedeno u sklopu ovog
projekta zanimljivo je navesti:
- Čak 78% svih ispitanika smatra se informatički pismenima.
- Ispitanici najčešće pristupaju Internetu s posla (48%).
Oni koji to rade i od kuće, najčešće pritom koriste modemski
pristup (44%).
- Prema učestalosti pristupa Internetu, 59% ispitanika Internetu
pristupa svakodnevno, dok ih oko 20% pristupa nekoliko puta
tjedno. Samo 11% ispitanika izjasnilo se da ne koristi Internet.
- Najveći broj ispitanika izjasnio se da Internet najčešće
koristi za prikupljanje informacija (64%).
- Najzastupljenija usluga koju koriste ispitanici je slanje
e-mail poruka. Usluge poput internetskog bankarstva i kupnje
putem Interneta slabije su zastupljene.
- 52% ispitanika ne zna što je e-Hrvatska.
- Najveći broj ispitanika prepoznalo je usluge e-KATASTAR,
HITRO.HR i e-REGOS što ne iznenađuje, s obzirom da su te
usluge medijski najeksponiranije.
- Iako je broj korisnika Interneta u Hrvatskoj sve veći i
polako dostiže europski prosjek, mali broj je onih koji Internet
povezuju s učenjem.
Učenje putem Interneta nepoznanica je većini
ispitanika (91%).
Kod ispitivanja studentske populacije posebno je
zanimljivo sljedeće:
- 87% studenata koristi se računalom, a njih 62% računalo
koristi svakodnevno.
- Kod pristupa Internetu i dalje je najzastupljeniji modemski
pristup (51%), a zatim ADSL (35%).
- Kao razlog korištenja Interneta najčešće se navodi prikupljanje
informacija vezanih uz fakultet (31%).
- Na pitanje Znate li što je Informacijski sustav visokih
učilišta (ISVU)? 30 ispitanika odgovoriloje potvrdno.
- Na pitanje Znate li da su ECDL tečajevi u Srcu besplatni
za akademsku zajednicu? 24% ispitanikaodgovara potvrdno.
- Polovica ispitanika nije upoznata s uslugom provjere stanja
na X-ici putem Interneta.
- Na pitanje Što je to e-Hrvatska? samo 10% ispitanika
daje točan odgovor.
- Na pitanje Što je presudno za daljnji proces informatizacije
Hrvatske? studenti odabiru tvrdnje:
- Podizanje informatičke pismenosti (32%),
- Brži i jeftiniji pristup Internetu (25%)
- Povoljnije cijene računalne opreme (23%).
- 71% ispitanika navodi da nema iskustva s učenjem putem Interneta.
- 52% ispitanika prihvatilo bi nastavnu građu putem Interneta
ako bi se kombinirala s klasičnom nastavom.
- 82% ispitanika smatra da njihov fakultet slabo potiče ili
bi trebao više poticati korištenje informacijske tehnologije.
IV Zaključak
Veliku važnost u promociji informacijskog društva imaju tijela državne uprave,
gospodarske i ostale institucije, sveučilišta, škole, informatička udruženja
i drugi.
Iskustvo zemalja koje su među prvima pokrenule ovakve projekte
pokazuje da sama dostupnost usluga na Internetu nije dovoljna
da građani takve usluge i koriste. Izuzetno je važno pravodobno
i kvalitetno obavještavanje javnosti o projektima informatizacije
i o načinima korištenja novih usluga.
Premda u Republici Hrvatskoj do trenutka pokretanja ovog projekta
nije bilo provedeno sveobuhvatno istraživanje pokazatelja razvoja
informacijskog društva te je bilo vrlo teško uspoređivati Hrvatsku
s ostalim zemljama svijeta, ovo istraživanje je pokazalo da svi
građani nemaju jednaku mogućnost pristupa i korištenja informacijske
tehnologije. Zato je potrebno nadići tradicionalne prepreke u
vidu mobilnosti ili geografske udaljenosti.
Reference
[1] Dr.sc. Diana Šimić, dipl. ing. Nikolina Bošnjak, dipl. oec.
Tomislav Vračić, "
Operativni plan provedbe Programa
e- Hrvatska 2007 za 2006"
[2] Operativni plan provedbe Programa e-Hrvatska 2007. za
2004. godinu
[3] Plan razvoja sustava odgoja i obrazovanja 2005. – 2010:
Ministarstvo znanosti i tehnologije Republike Hrvatske
[4] Web portali:
www.mzos.hr
www.e-hrvatska.hr
www.pravosudje.hr
www.carnet.hr
www.fer.hr
www.srce.hr
www.isvu.hr
www.katastar.hr
www.zikprojekt.hr
www.dgu.hr
www.finn.hr
U
ovom projektu sudjelovali su studenti četvrte godine FERa:
Martina Bubalo, Marina Delić, Marina Feigl, Martin Franja,
Marin Huljev, Dejan Lugonja, Sanin Mujkić i Filip Radić.
Projekt je izrađen u sklopu predmeta Upravljanje projektima,
doc.dr.sc. Željke Car.