Sažetak
Rad prikazuje različite tipove projekata koji se izvode u školama
s obzirom na trajanje, tip, sadržaj i financiranje. U nastavku
predstavljene su aplikacije, koje su pomoć pri izradi i praćenju
ovakvih projekta, način izbora i primjer uvođenja sistema za
podržavanje praćenja projekta na TŠC Nova Gorica.
Ključne riječi: projektni i timski rad, međunarodni projekti,
e-obrazovanje, aplikacije za praćenje projektnog rada, web aplikacije,
besplatne aplikacije
Uvod
Škole sve češće učestvuju u različitim projektima, uvode se
novi načini i pristupi u poučavanju, vrše se promjene u srednjem
obrazovanju (auto serviser, mehatronik...). Svi ovi zahtjevi
vode nastavnike i management škole u projektni i timski način
rada. Nužna su sve češća usklađivanja, izmjena elektronskih gradiva,
priprema, planiranje aktivnosti, on line izvještaji i još mnogo
drugih djelatnosti, koje bez elektronske potpore postaju nepregledne
i neobuhvatljive.
Elementi projektnoga procesa
1. Prije uključivanja u projekt
· Planiramo tim nastavnika
· Informiramo roditelje o namjeri
· Izvedemo uvodni sastanak
2. Početak procesa
· rasprava i primanje odluke o glavnoj temi
· rasprava o podtemi i eventualnim problemima
· izbor podtema
· grupiranje podtema
· priprema nacrta zadataka
3. Izvođenje projekta
· studijska i izvedbena faza
· predstavljanje rezultata
4. Poslije zaključenja
· evaluacija procesa i napretka kod učenika
· ocjenjivanje, ako je predviđeno
· evaluacija projekta s timom nastavnika
Vođenje u projektnom radu
Učiteljeva uloga pri projektu razlikuje se od uloge u razredu,
iako postoji nekoliko dodirnih točaka kao na primjer odgovornost
za neprestani napredak učenika u učnom procesu. Kod projektnog
rada je učni proces usredotočen na učenikov rad, istraživanje
in posljedično učenje i ne toliko na predavanje učitelja.
Ponekad imaju pri projektnom radu učitelji osjećaj, da promjena
uloge učitelja u ulogu savjetnika smanjuje njihov autoritet, ali praksa pokazuje,
da između tih dvaju uloga nema prave relacije.
Rad u međunarodnim projektima
Projekti, koji uključuju škole iz različitih država posjeduju
specifične osobine koje su vrlo značajne za razvoj obrazovnih
ciljeva. Kod uključivanja u ovakve projekte potrebno je
imati u vidu:
· starost učenika i njihove interese
· povezanost sa okolinom
· školska pravila
· znanje stranog jezika
· tehničku opremljenost in spretnost pri upotrebi IKT
· dostupnost interneta
· mogućnost upotrebe e-maila
Projektni rad povezan sa e-učenjem nudi školi metodu, koja
osigurava dobre obrazovne rezultate i bogata iskustva
Nekoliko dobrih savjeta pri uključivanju v međunarodne projekte
· svrha i ciljevi projekta moraju biti jasni
· početak je sa malim koracima, realno zacrtanim ciljem
· jednakomjerno podijelite zadaće s obzirom na učesnike
i vrijeme izvođenja
· konkretizirajte djelatnosti i osigurajte, da svako uradi svoj
posao
· jasno se dogovorite o načinih komuniciranja
· organizirajte moguće načine komuniciranja
· planirajte suradnju eksperta, te njihove troškove
· prije rastanka provjerite dali su svi razumjeli svoju ulogu
i odgovornosti u projektu
· osigurajte izmjenu materijala, iskustava
· vjerujte u projekt, isplati se
Pregled aplikacija za podršku suradnji
Aplikacija za suradnju ima puno. Stvarnost je da su mnoge besplatne
i prosto dostupne. U našem pregledu ćemo se zadržati na prosto
dostupnim jer njih mogu škole direktno upotrebljavati.
Korisnik treba znati, kako da do njih dostupa. U tom kontekstu
njih dijelimo u dvije skupine:
· stolne aplikacije – zahtijevaju instalaciju na svoj računar
· internet aplikacije – za upotrebu je potrebno, da smo spojeni
na internet
Prirodna je podjela na vrstu rada. Po toj podjeli prvu grupu
čine programi, koji omogućavaju komunikaciju između korisnika
- suradnika.
Komunikacije možemo podijeliti najprije u odnosu na prijemnika,
gdje nam je poznato komuniciranje među pojedincima, u grupi i
naspram javnosti. A u odnosu na vrstu medija možemo govoriti
o:
· Audio komunikacijama – u zadnje vrijeme najpoznatiji sistemi
koji omogućuju takozvani VoIP (Skaype, VoipBuster), poneki omogućavaju
i konferencije
· Video komunikacijama – sa porastom propusnosti infrastrukture
moguće su i vidokonference. Svojedobno su za ovo bile potrebne
jako skupe sprave, ali se u zadnje vrijeme sve više koriste sistemi
koji omogućavaju i upotrebu jeftinih USB kamera (Video Skype,
NetMeeting, GnomeMeeting, Internet servisi npr. Virtual Room
Conferencing System).
· Tiskana komunikacija – najšira kategorija. Tu se nalaze najprije elektronska
pošta. Među mladima je najčešća upotreba aplikacija za neposredno
komuniciranje (MSN, Skype, ICQ, IRC) te Internet forumi. Konačno
se za komuniciranje s javnošću sa namjerom predstavljanja projekata
i rada upotrebljavaju i raznovrsni sistemi za upravljanje s uslugama
- najviše portali i u zadnje vrijeme blogovi.
Za koordinaciju rada se danas upotrebljavaju grupni kalendari.
Usluge kalendara nude različiti Internetni portali (Yahoo Calendar,
Google Calendar). Tu je najveći problem nekompatibilnost, naročito
u povezivanju sa desktop kalendarima (Outlook kalendar, Sunbird).
Produkt školskih projekata su ogromne količine dokumenata. Zbog
toga se od sistema traži dostupnost preko interneta, (FTP,SSH,
WebDAV...), verzioniranje i praćenje toka dokumenata (WorkFlow).
Pojavljuje se potreba po grupnoj obradi dokumenata. Za jednostavne
primjere može se upotrebljavati jednostavni sistemi kao npr.
Wiki ili docs.google (ex. Writely).
Najteži dio posla kod rada u grupi je delegiranje rada i praćenja
učinjenog. Tu je izbor aplikacija najveći. Među stolnim aplikacijama
nalazimo MS Project, OpenWorkbench, Planner idr. Isto tako je
među Internet sistemima velika gužva. Sistemi omogućavaju
delegiranje zadataka, pratnju izrade, najbolji među njima i dodjeljivanje
odvisnosti i izradu gantograma.
Općenito važi, da desktop aplikacije nude više od Internet aplikacija,
ali Internet aplikacije su u porastu naročito zbog mogućnosti
izmjene podataka.
Uvođenje OX5 u TŠC Nova Gorica
Tehnički školski centar sa 120 nastavnika i 1400 đaka jedan
je između najvećih centara u Sloveniji. Management i nastavnici
intenzivno rade u razredu i sudjeluje na projektima. Tu su projekti
kod kojih je škola partner ili nosioc. Napomenuo bi slovenske
projekte kao npr. Meditera (izrada koncepta među poduzetničkog
obrazovnog centra - nosioc), ROI (računalno obrazovanje besposlenih-
nosioc) i MUNUS (prestrukturiranje programa srednjoškolskog obrazovanja
- nosioc) i međunarodne projekte (Leonardo, Edycate...). Tu su
i mali projekti kao na primjer organiziranje školskih i državnih
natjecanja u znanju. Uvođenje novih obrazovnih programa donosi
sa sobom i nove pristupe rada i načine planiranja među predmetne
suradnje.
Sve ovo donosi zahtjeve za usklađivanjem, planiranjem i izmjenom
e-gradiva. Zbog toga je škola odlučila, da uvede sistem
za potporo vođenja projekta i surađivanja.
Aktivnosti smo u velikoj mjeri bazirali na potraživanju grupe
za pripremu obrazovanja na Zavodu za školstvo. Odlučili smo se
za izvedbu u sljedećim koracima:
· pregled Internet aplikacija
· vrednovanje i izbor
· osposobljavanje
Evaluirane Internet aplikacije
Evaluirali smo sljedeće Internet sisteme
· phpGroupware,
· phProjekt,
· eGroupware,
· Open-groupware i
· Open-xchange.
Sve su ove aplikacije otvorenog koda i besplatne. Nezavisne
od operacionog sistema i nude širok nabor međusobno povezanih
aplikacija.
Evaluiranje Internet sistema za podršku grupnom radu
Sa obzirom na raznovrsnost sistema, prvi korak je bio
definirati što ćemo proučavati i koje osobine treba da ima svaki
od modula. Tako smo izradili kriterije po kojem smo evaluirali
sisteme.
· Kalendar
rezervacija resursa i korisnika
uvid u kalendare drugih korisnika
nadzor nad konfliktnim događajima
sinkronizacija sa desktop kalendarima
· Kontakti
privatni i javni kontakti
izvoz/uvoz iz/u različite formate
· Projekti
delegiranje i potvrđivanje zadataka, pratnja završenog rada
povezanost modula s ostalim modulima (kontakti, datoteke, zadaci,
kalendar, forum)
izrada gantograma
pratnja resursa, radnog vremena i troškova
· Forum
uvođenje foruma skladno s pravima
proizvoljan broj foruma
· Zadaci
prava nad zadacima
povezivanje između zadataka
· Datoteke
jednostavnost organizacije mapa
načini dostupa do datoteka i mapa (preko Internet stranica,
WebDAV)
potpora verzioniranju, dodjeljivanje prava,
· Razno
povezanost svih modula i međusobna odvisnost
sistem dodjeljivanja prava na nivou pojedinca i grupe u svim
modulima
izgled
identifikacija korisnika (LDAP)
cijena, mogućnost lokalizacije, stabilnost rada.
Odluka dakako nije bila laka. Nijedan sistem nije imao svega
što smo htjeli. Na kraju smo se odlučivali između dva sistema.
U E-groupware ima jako dobru riješeno praćenje projektnog rada
s obzirom na strukturiranje projekta, pratnju vremena i potrošenog
novca. Open-xchange je bio apsolutni pobjednik na području rada
sa datotekama, naročito zbog WebDAV-a i verzioniranja, te definiranja
prava na svim nivoima.
Do odluke za OX je naviše pridonijela činjenica, da je najviše
produkta školskih projekata e-gradivo i u OX je ovaj rad najbolje
poduprt. Za lakši rad i prijelaz sa stolnih aplikacija (naročito
Outlook, telefoni i dlanovnici) odlučili smo se i za kupovinu
potrebnih programa za sinhronizaciju.
Zaključak
Rad u školi pruža managementu i nastavniku nove izazove, koji
zbog svoje kompleksnosti nisu više mogući bez grupiranja i timskog
rada. U članku sam pokazao jedan od mogućih načina kako lakše
planirati svoj rad i vrijeme.
Uvođenje sistema za potporu timskom i projektnom radu u školu
nije jednostavno. U obziru moramo imati, da će sistem upotrebljavati
različiti ljudi, sa različitim potrebama, različitim poznavanjem
IKT tehnologije, sa različitim načinom pristupa ka radu... I
sistem sam još nije konačno rješenje i olakšanje posla. Tek masovna
upotreba znači značajnu uštedu za sve učesnike.
I još nešto. Bez podrške managementa je ovo sizifov rad.