Projekt Pingvin je pokusni projekt izgradnje informatičke infrastrukture
koji se provodi u osnovnoj školi Blato (na Korčuli) i koji je
primjenljiv na sve ostale školske institucije. Po ugledu na rastući
trend u razvijenim zemljama svijeta, u projektu se koriste tehnologije
otvorenog koda.
(Ovaj projekt je realiziran tijekom školske godine 2005/2006,
prije nego je Vlada RH donijela dokument “ODREDNICE RAZVITKA
I UPORABE RAČUNALNIH PROGRAMA S OTVORENIM KODOM U TIJELIMA DRŽAVNE
UPRAVE” objavljen sredinom srpnja 2006.g. Projekt je u potpunosti
sukladan odrednicama u navedenom dokumentu, a nakon donošenja
ovog dokumenta, projekt Pingvin još više dobija na značaju.)
Krajnji ciljevi ovog projekta jesu: 1) višestruko smanjenje
troškova nabavke i posjedovanja strojne i programske opreme 2)
povećanje broja korisničkih računala 3) izgradnja modernog ICT
sustava. Projekt počiva na dva glavna tehnološko-strateška temelja
kojima se postižu navedeni ciljevi: prvi je upotreba programa
otvorenog koda, drugi čini terminalska arhitektura, tj. sustav
'tankih klijenata' i poslužitelj aplikacija umjesto standardno
opremljenih osobnih računala.
Temelj sustava je linux distribucija instalirana na jednom ili
više poslužiteljskih strojeva. Broj i snaga ovih poslužitelja
ovisi o broju korisnika, vrsti i broju raznih servisa koji će
se koristiti i prosječnom opterećenju. Poslužitelji osiguravaju
svu potrebnu infrastrukturu lokalne mreže kao i vezu prema internetu.
Unutar lokalne mreže poslužitelji osiguravaju servise potrebne
za pristup sustavu, identifikaciju korisnika, prava na sustavu,
datotečni sustav, korisničke pretince, korisničke programe, lokalni
web servis, tiskanje, elektronsku poštu itd.
Od korisničkih programa zastupljeni su programi za obradu teksta,
tablično računanje, izradu prezentacija, vektorsko crtanje, obradu
fotografija, multimedijalni alati, alati za izradu web stranica,
alati za programiranje, specijalizirani edukacijski programi
iz praktično svih područja i programi za komunikaciju.
Mrežne web aplikacije zastupljene su kroz lokalni portal, lokalnu
wikipediu, web galeriju slika, blog i tutorski sustav za učenje
na daljinu.
Sustavu je moguće pristupiti izvana sa strane interneta, što
znači da učenici i nastavnici mogu od kuće odraditi svoje zadaće,
prikupiti informacije, pristupiti vlastitim i dijeljenim datotekama,
komunicirati putem e-pošte itd. Pristup je moguć putem web-a
ili putem NX zaštićene sesije. Vanjska veza omogućuje i administratorske
funkcije.
Izbor korisničkih programa je takav da svi važniji programi
postoje u inačicama linux i windows, a uskladivi su sa komercijalnim
programima. Ove činjenice korisnicima omogućuju rad istim programskim
alatima bez obzira na platformu operativnog sustava.
Koristeći upravo opisane principe i tehnologije, u osnovnoj
školi Blato, instaliran je za sada jedan poslužitelj sa SUSE
10.0 linuxom i neophodnim dodacima. Ukupno 27 klijentskih računala
od kojih su 22 tanka klijenta.
Direktorijski LDAP servis je važna komponenta cijelog projekta
nužna za definiciju korisnika i njihovih prava. LDAP direktorij
predstavlja središnji i jedinstveni repozitorij podataka korisnika,
a održava se i pregledava uz pomoć ConsoleOne java administratorskog
sučelja i eGuide korisničkog web sučelja.
U strojnom dijelu, u osnovnoj školi Blato za početak je nabavljeno
10 rabljenih Dell-Optiplex računala. Računala su opremljena procesorom
PIII i 256 Mb RAM-a s integriranom grafikom i mrežnim sučeljem
sa PXE buđenjem, CD pogonom, USB-om i zvukom te predstavljaju
izvrsnu 'tanki-klijent' podlogu. Tri rashodovana zastarjela računala
(PII) su vraćena u upotrebu kao 'tanki klijenti'. Postojeća računala
XP (ranije nabavljena akcijom MZOS-a,) za sada su ostavljena
u originalnoj konfiguraciji. Ista ta računala buđenjem putem
posebno pripremljene diskete pretvaraju se u tanke klijente i
pokreću udaljene linux/KDE procese. Sva nabrojana računala bez
obzira na vrstu i snagu, korisnicima nude ugodan rad na brzinama
i kvaliteti centralnog poslužiteljskog stroja.
Nabavna vrijednost jednog poslužitelja, 10 rabljenih računala,
novih zaslona i dodatnih mrežnih komponenti, iznosila je polovicu
nabavne vrijednosti računalne učionice sa XP OS-om i MSOffice-om.
Nezaštićena jednostavna mreža pretvorena je u informacijski sustav
sa registriranim korisnicima, pravima, brojnim lokalnim servisima
i otvorena mogućnost za dodavanje novih pristupnih terminala.
Radi cjelovitosti, u informatičkoj učionici su zadržana windows
računala za potrebe upoznavanja učenika i s ovom platformom,
dok je rad i pristup sustavu primarno linux. Nastavnici koji
imaju potrebu za nedjeljivim osobnim računalom imaju instaliran
dvostruki operativni sistem (windows i linux) sa mogućnosti spajanja
na linux terminal poslužitelj putem VNC, RDP ili NX veza za rad
na daljinu bez obzira na lokalno aktivan sustav.
Iskustvo pokazuje da linux platforma pruža daleko više mogućnosti
za realizaciju različitih rješenja te je otvorena za druge sustave.
Automatska nadogradnja i tradicionalno pouzdana platforma osigurava
stabilnost i sigurnost sustava s minimalnim održavanjem. Pored
osnovne funkcionalnosti za svakodnevne potrebe, otvorenost linux
sustava, dostupnost rješenja i ideja, otvara vrata za neograničeno
experimentiranje, učenje i razvoj vlastitih rješenja. Linux u
školi je osnova za stvaranje generacija “znanja”, stručnjaka
informatike i podršku matematičarima.
Opisanim konceptom, životni vijek korisničkih jedinica višestruko
je produžen, dok je održavanje, nadzor, arhiviranje, strojna
i programska nadogradnja svedena na jedan ili više centralnih
strojeva.
|