Sažetak rada - U srednjoškolskom programu tehničar
za računalstvo izučava se nekoliko stručnih specijalističkih
predmeta koji u sebi sadrže laboratorijske vježbe. Vrlo brzi
razvoj računalne tehnologije teško je implementirati u školske
nastavne planove i programe koji se iz objektivnih razloga ne
mogu mijenjati svake godine. Tržište rada zahtjeva poznavanje
najnovijih računalnih tehnologija. Pored programa redovitog obrazovanja,
postoje na svjetskoj razini sustavi stjecanja i certificiranja
računalnih znanja i vještina. Primjeri takvih sustava su Microsoft
Official Course i Microsoft IT akademije, CISCO akademije, A+
programi, i.t.d. Curriculumi, Lab-ovi i sustav provjere tih
programa mogli bi se jednim dijelom, izravno ili kao model, implementirati
u srednjoškolske programe i tako povećati kompetenciju u struci.
Pozitivna iskustva već postoje.
Analiza postojećeg stanja - definiranje problema
Srednjoškolski program tehničar za računalstvo u posljednjih
nekoliko godina doživljava vrlo zamjetnu ekspanziju u pogledu
broja upisanih učenika.
Za strukovne računalne sadržaje u četvrtoj godini programa tehničar
za računalstvo na raspolaganju je devet do deset sat tjedno odnosno
tristotinjak sati godišnje.
Temeljni problem realizacije programa tehničara za računalstvo
je vrlo brzi razvoj računalnih tehnologija. Ministarstvo znanosti,
obrazovanja i športa naprosto nije u mogućnosti svake godine
prilagođavati planove i programe novim računalnim tehnologijama.
Literatura koja se preporučuje u okvirnim planovima i programima
za realizaciju navedenih predmeta je u velikom vremenskom raskoraku
s aktualnim računalnim tehnologijama.
S druge strane tržište rada zahtjeva tehničare koji poznaju novu
računalnu tehnologiju i koji posjeduju znanja i vještine odmah
primjenjiva na postojećim sustavima. Tržište rada je najzahtjevniji
čimbenik u profiliranju kompetencije tehničara za računalstvo.
Cerificirani programi
Upravo se tu vidi mogućnost primjene certficiranih programa.
Tim modelom obrazovanja i samim certificiranim programima rješava
se nekoliko problema:
- postoje curriculumi koji prate razvoj računalne tehnologije
i time mogu osuvremeniti postojeće srednjoškolske programe
- postoje razvijeni sustavi laboratorijskih vježbi koji se
realiziraju na stvarnim suvremenim tehnologijama
- postoji razvijen sustav edukacije predavača i sustav pomoći
predavačima
- postoji sustav prateće literature i za polaznike i za predavače
- postoji sustav ispita za provjeru usvojenih znanja i cerificiranje
- certificiranim programima učenici se izravno pripremaju za
tržište rada
Postoje "vendor specific" programi stručnog osposobljavanja
i usavršavanja, te "vendor neutral" programi.
Razlika između njih je u tome što programi vezani uz proizvođača
(vendor specific) obrađuju specijalistička područja tehnike na
način da se referiraju direktno na specifične karakteristike
uređaja, sklopova, sustava i rješenja pojedinih proizvođača.
S druge strane programi koji su neovisni o proizvođaču (vendor
neutral) ista područja tehnike obrađuju na način koji se ne dotiče
specifičnosti niti jednog pojedinog proizvođača, pa se može reći
da do neke razine stručnu materiju "apstrahiraju" iznad
komercijalne dimenzije.
Program stručne edukacije tvrtke Microsoft, pod komercijalnim
nazivom Microsoft Official Course, primjer je programa ovisnog
o proizvođaču.
Microsoftov sustav certificiranja Microsoft Official Course (MOC)
nudi korisnicima tog programa sljedeće:
- Curriculom za sve razine i podrazine jedinstven za cijeli
svijet
- Propisanu literaturu i sve potrebne materijale
- Sustav pripreme, edukacije, certificiranja i potpore predavača
- Sustav polaganja on-line ispita polaznika
CISCO programi imaju sličnu strukturu kao Microsoft, s
time što obuhvaćaju i teorijsku i isključivo tehničku
domenu mreža i mrežnih tehnologija. Pri tome u nižim razinama imaju
sve elemente programa neovisnih o proizvođaču, a prema višim
slojevima materija postaje sve specifičnija za CISCO proizvođača.
Cisco akademija nudi:
- Nastavni materijal pripremljen u multimedijalnom obliku
- Standardizirane laboratorijske vježbe
- Upute studentima da mogu sami odraditi cijelu vježbu
- Materijal za predavače
- Sustav obrazovanja i podrške predavača
- Propisan set znanja i vještina
- Kontinuiranu provjeru znanja putem on-line ispita
- Portal za predavače i studente
(A+) je jedini generički program (nije vezan uz pojedinog proizvođača)
kvalificiranja za tehničku podršku za osobna računala u svijetu,
a priznat je i podržan od strane svih vodećih hardverskih i softverskih
proizvođača.
Sustav (A+) certificiranja nije tako strogo standardiziran. Okosnica
ovog standarda je sustav ispita i ispitnih pitanja. Postoji propisani
cirriculum (sylabus) ali ne postoji jedinstvena literatura i
jedinstveni izvedbeni programi.
Ovakvi sastavi imaju i svoje ozbiljne nedostatke. Sustav certifikata
i nastavnog materijala za certifikate ima ozbiljni nedostatak
da znanja i vještine tako stečeni nemaju trajnu upotrebnu vrijednost.
Tako stečena znanja su odmah primjenjiva, no brzo zastarijevaju.
Mogući načini primjene certificiranih programa:
- izravno implementirati neki od postojećih certificiranih
programa u nastavu
- implementirati lab-ove certificiranih programa kao laboratorijske
vježbe
- razviti novi sustav po uzoru na certificirane programe
ZAKLJUČAK
Srednjoškolski program tehničara za računalstvo nužno je osuvremeniti
i prilagoditi najnovijim računalnim tehnologijama . Jedan od
načina je i koristiti sva pozitivna iskustva certificiranih programa
iz tog područja.