|  Prije samo desetak godina računalo bez ikakve sigurnosne zaštite bilo je  moguće bezbrižno spojiti na Internet. Virusi su trebali pomoć korisnika kako bi  dospjeli do novog računala i širili se. Na putu do današnjeg Interneta na kojem  je više od polovice svog prometa nepoželjno ili opasno odvili su se događaji  koji nose vrijedne pouke.
 
 Tri lekcije
 
 Krajem 90-ih godina prošlog stoljeća elektronička pošta postaje uobičajen  način komunikacije i pojavljuje se Melissa, mrežni crv koji se upravo tim  medijem širi. Zbog potpune nepripremljenosti korisnika, Melissa je u rekordnom  vremenu zarazila milijun PC računala. Njezin daleko poznatiji nasljednik, "ILOVEYOU" crv, započeo je  novo tisućljeće s lakoćom svladavši tek nastali oprez. Lukavim naslovom kojim  se predstavljao kao ljubavna poruka stvorio je dovoljno zanimljivo iskušenje.
 
 Crvi u elektroničkoj pošti na teži su način naučili korisnike prvu lekciju  zaštite kućnog računala: antivirusni alat neizostavan je dio programske opreme  računala i mora biti redovito ažuriran. Narednih mjeseci autori crva smišljali  su sve podmuklije načine zaobilaženja opreza korisnika i antivirusne zaštite,  započevši utrku koja i danas traje.
 
 Elektronička pošta nije dugo ostala najbrži medij za širenje nametnika.  2001. godinu obilježili su crvi kojima su meta uglavnom bili poslužitelji, čime  se među korisnicima Interneta stvorio lažan osjećaj sigurnosti. Kada se na  ljeto 2003. pojavio Blaster, uhvatio je čitav svijet na spavanju, prouzročivši  golemu štetu. Nakon tog događaja, vatrozid se priključuje antivirusu kao  obavezan sigurnosni alat.
 
 Porastom broja korisnika koji su prethodne dvije lekcije svladali, nove se  prijetnje sve više okreću manipuliranju programima kojima ne možemo zabraniti  pristup Internetu, kao što je web preglednik. Postaje jasno kako je novi  zahtjev koji korisnici moraju ispuniti žele li se zaštititi redovito ažuriranje  svih programa koji imaju kontakt s mrežom, uključujući sam operativni sustav.
 
 
 Što s prevarama
 
 Kako zaštita računala napreduje, zlonamjernicima postaje sve teže pronaći  neki globalno prisutan propust koji bi omogućio nekadašnje milijunske  epidemije. Motivi se također mjenjaju - danas se računalnim kriminalom uglavnom  bave oni kojima je profit na prvom mjestu, a vandalizam polako nestaje. U  takvom okolišu, korisnik i njegova prosudba postaju meta napada, a identitet  plijen za kojim se traga.
 
 Manipuliranje korisnika, popularno nazvano "socijalni inženjering"  uspjeva iz razloga koji s računalnim svijetom nemaju veze. Primjerom  "socijalnog inženjeringa" može biti i slučaj kada tajnica oda ulaznu  šifru poslovne zgrade osobi koja se predstavlja kao serviser. U Hrvatskoj su do  sada najpoznatiji primjeri prijevara koje su uključivale krađe prepaid bonova za mobilne telefone, koje se možda čine očitima, no po metodi kojom se  služe ne razlikuju se mnogo od lažnih lutrija, dobrotvornih akcija i sumnjivih  prijenosa novca iz Nigerije.
 
 Gotovo sve prijevare zasnovane su na principu ukradenog povjerenja:  prevarant se lažno predstavi kao autoritet ili osoba koja apelira na vaše  povjerenje i na taj način se riješi vašeg opreza. Ponekad se čini da je  nemoguće razlikovati ovakve prevare od poruka onih kojima trebamo vjerovati,  ali način na koji se svatko može osigurati u praksi je vrlo jednostavan.  Dovoljno je inzistirati na komunikaciji u kojoj se do sugovornika može doći  provjerenom metodom. Tajnica iz prethodnog primjera ispravno bi postupila kada  bi inzistirala da prekine vezu i ona sama nazove servis, na unaprijed zapisan broj.
 
 
 Budućnost
 
 Od većine problema koji su trenutno prisutni korisnici se mogu zaštititi na  način da slijede do sad uspostavljenu sigurnosnu praksu. Ipak za neke prijetnje  koje dolaze nisu pripremljeni. Plaćanje putem Interneta izlaže korisnike phishing napadima namjenjenima čitavom svjetskom tržištu, što do nedavno nije  predstavljalo problem zbog relativno malog broja korisnika kojima je ta usluga  bila zanimljiva. Phishing napadi postajat će sve uspješniji porastom  domaćih korisnika međunarodnih servisa, kao što je Ebay.
 
 Problem nezaštićenih bežičnih mreža postao je javan zbog divljeg  priključivanja na tuđi širokopojasni Internet. Korisnici uglavnom gledaju na  bežičnu mrežu kao na vlastiti resurs kojeg trebaju zaštititi od neovlaštene  uporabe, no ne vide opasnost kada se sami spajaju na nepoznate mreže. Fenomen  "zlog brata blizanca", odnosno bežične bazne stanice uz pomoć koje  njihovi vlasnici kradu podatke svih priključenih jedna je od novijih tema  rasprave sigurnosne zajednice. Korisnici trebaju znati kako je sigurno  priključiti se samo na onu mrežu za koju su dobili pristupne podatke i koja tim  pristupnim podacima odgovara.
 
 Za sigurno korištenje Interneta u doba elektroničke trgovine, korisnici  moraju u prvom redu uspješno ovladati pravilnim načinima provjere identiteta  strana sa kojima posluju. U tome im mogu pomoći CARNetovi obrazovni materijali  na kojima se i ove godine intenzivno radilo te CARNet CERT kao središnji izvor  novih informacija o računalnoj sigurnosti.
 |