Istraživanje
Internet stranice za likovnu kulturu izrađuju se već punih deset
godina, a orijentirane su na učenike (djecu), studente i nastavnike.
Sastoje se od tri modula, po jedan za svaku od grupa korisnika.
Tijekom svibnja 2006. godine provedeno je istraživanje u trajanju
od mjesec dana, kojem je cilj bio utvrditi tko su korisnici e-sadržaja
za likovnu kulturu, kakav im je profil te kako procjenjuju ove
stranice i e-learning uopće. Ispitivanje je načinjeno online
upitnikom na koji je odgovorilo 45 nastavnika, te offline papirnatom
anketom na stručnim aktivima na koju je odgovorilo 148 nastavnika.
Istraživanje je pokazalo kako na pitanje Koristite li web za
osobno usavršavanje? 84% online ispitanika odgovara «Često»,
15% «Rijetko», a 0% «Ne»; među offline ispitanicima 32,4% odgovara
«Često», 50% «Rijetko» a 17,6% «Nikad». E-learning za nastavnike,
dakle, ima veoma velike potencijale.
Postavljeno je pitanje o korisnosti web stranica za likovnu kulturu,
sa skalom od 1 (slaba korisnost) do 5 (izrazita korisnost), dakako,
za one koji su stranice posjetili. Nitko ne smatra da su stranice
bez koristi (stupnjevi 1 i 2 0%). Prosječnu korisnost ocjenjuje
8,88% ispitanika, a 91,12% ispitanika ih smatra veoma korisnima.
Na pitanje nalaze li teško informaciju koju traže na ovim stranicama, 4,45% upravo
su ovo zamjerili stranicama Likovna kultura, još 11,12% ima sličnu tendenciju.
Da je navigacija dobra smatra 71,1% korisnika, a neodlučnih je 13,33%. Sve ovo
govori da navigacija nije loša, ali da postoje trenuci kada korisnik presporo
ili uopće ne pronalazi informaciju, zbog čega je i na ovom polju stranicama potrebno
ugraditi poboljšanja.
Website Likovna kultura za nastavnike
Kao rezultat navedenog istraživanja, na stranicama
za likovnu kulturu načinjen je novi modul za nastavnike. Izdvojeni
su linkovi za prvu stranicu (cijelog sitea za likovnu kulturu),
pomoć, kontakt i link na početnu stranicu modula za nastavnike.
Posebno su označene novosti na stranicama s istaknutim datumom
updatea, osnovne upute, te poneki tekst iz medija koji se bavi
školskim problemima. Navigacija se može obaviti padajućim izbornikom
ili ponuđenim linkovima. Stranice za nastavnike kao okosnicu
imaju Izbornik ponuđenih usluga koji nudi ove rubrike (redoslijedom
kako su ih rangirali nastavnici), a svaka od usluga se otvara
na zasebnoj stranici, koja je radi preglednosti pretežno u određenoj
boji, i nudi linkove i objašnjenja koje se tiču dotične usluge.
1. Metodički savjeti: priređeni za ispisivanje na
pisaču nalaze se prazna priprema za nastavni sat, tablica za
izvedbeni program, kao i metodički savjeti za planiranje nastave.
2. Reprodukcije za nastavu: mnoštvo reprodukcija umjetničkih
djela razvrstane u likovna područja – crteži, slike, skulpture,
grafike, fotografije, dizajn i arhitektura, analize djela i
autora, kao i poveznice na druge stranice na Internetu koje
sadrže umjetnička djela.
3. Predložene nastavne jedinice: primjeri razrađenih
nastavnih jedinica grupirani su prema likovnim područjima:
crtanje, slikanje, grafika, kiparstvo i dizajn. Svaka nastavna
jedinica ima opisanu artikulaciju nastavnog sata, ispisane
motivacijske priče ili pjesme, opis rada s likovnom tehnikom
uz fotografski prilog, objašnjenje likovnih pojmova, pridodati
reprodukciju umjetničkog djela te prezentira dječje radove
s ispisanom analizom. Dodani su linkovi na strane stranice
za nastavnike s nastavnim jedinicama.
4. Vizualni jezik i likovni pojmovnik: postoji cjelina
o vizualnom jeziku i o jezičnostima uopće, unutar koje su detaljno
objašnjeni likovni elementi i kompozicijska načela i drugi
pojmovi.
5. Stručni tekstovi: ovo je zbirka stručnih tekstova
različitih autora koji se mogu on-line čitati ili spremati;
uz svaki tekst naveden je i njegov kratak sadržaj.
6. Predloženi izvedbeni program: ponuđena su dva mikroprograma
s nastavnim jedinicama za svaki tjedan u četiri godine razredne
nastave. Dodani su linkovi na strane kurikulume.
7. Stranice za djecu "Učimo gledati": Stranice
koncepcijom obuhvaćaju tri nivoa: teorijski, praktični i komunikacijski.
8. Kalendar događanja: ovo je godišnji kalendar s
upisanim značajnijim datumima koje je poželjno uzeti u obzir
prilikom planiranja nastavnih sadržaja pri izradi programa.
Nastavnik će ovdje vidjeti kojeg datuma se obilježava Svjetski
dan nepušača, Svjetski dan čistih planina, Međunarodni dan
muzeja ili Dan planete Zemlje primjerice.
9. Linkovi na europske stranice za učitelje: e-learning
u Europi već odavno nije novost, pa postoji vrlo velik izbor
stranica orijentiranih prema nastavnicima kao korisnicima,
koje nude mnoge usluge – od izbora nastavnih jedinica do prijedloga
e-portfolija, od znanstvenih radova i pedagoških istraživanja,
do oglasnih ploča na kojima škole, nastavnici i djeca i cijele
Europe (pa i cijelog svijeta) traže partnere za dopisivanje
i razmjenu iskustava. Dodana je poveznica na Internet školski
imenik «iŠkola» koji je besplatni domaći proizvod.
10. Online testovi: dva su testa (kviza) dana nastavnicima
na korištenje: Test iz metodike likovne kulture i Test iz likovne
kulture, svaki sa po dvadesetpet pitanja (ukupno pedeset).
Dodano je još nekoliko «petminutnih» testova (pet pitanja)
izdvojenih iz stranica za učenike.
11. Forum za komunikaciju s ostalima: Forum je posebno
praktičan način da svaki posjetitelj (nakon registriranja i
dobivanja zaporke) može ostaviti svoje mišljenje, želje i komentare
na uvid javnosti. Posebno upotrebljivo za diskusije. E-mail
adresa autora omogućava korisniku da sva svoja pitanja, komentar
i želje u vezi stranica pošalje neposredno autoru. Mnogi su
se do sada koristili ovom mogućnošću.