Kombinirani model nastave
Promatrajući e-learning kao kontinuum poučavanja
približno u sredini nalazimo kombinirani model nastave u kojem
se uspješno spajaju prednosti tradicionalnog načina poučavanja
te poučavanja uz pomoć tehnologija. Smatramo da bi takav model
nastave bio odgovarajući za poučavanje u osnovnom školstvu s
time da nije moguće koristiti online, udaljeno poučavanje, prvenstveno
zbog odgojene komponente tj. nužnosti fizičke prisutnosti učitelja
u učenikovoj okolini, a potom i zbog različite materijalne situacije
učenika, kojima ipak moramo pružiti jednako kvalitetno obrazovanje.
No, zato im možemo pružiti priliku da učenje potpomognuto tehnologijama
iskuse u okviru škole bilo u klasičnim ili informatičkim učionicama.
Primjera primjene e-learninga u OŠ ima, ali oni ovise isključivo
o dobroj volji i energiji koju pojedini učitelji ulažu u takav
oblik rada. Gotovo isključivo se radi o pristupu samostalnog
strijelca koji na svojim leđima nosi teret pripreme materijala
i realizacije njegovog poučavanja; no postoje i neki udžbenici
koji polako uvode e-learning komponentu u svakodnevno obrazovanje
učenika.
Što je Petica
Udžbenički kompleti Petica, sastoje se od udžbenika
s CD–om i metodičkog priručnika s CD–om. Materijali omogućuju
jednostavnu i asinkronu upotrebu. Učenici koriste materijale
na školskim računalima, a oni koji imaju računalo kod kuće mogu
koristiti Peticu kad god žele.
Sadržaj CD–a
- Animirani primjeri
- Istraživačke simulacije
- Interaktivne vježbe
- Računalne provjere znanja – BZZ i Generator testova
- Zanimljivosti, igre, rječnik
Odabrane tehnologije odgovaraju oblicima poučavanja
prikladnim za učenike u OŠ, te omogućuju razvoj vještina i znanja
koja se očekuju u matematici. Informacije su prezentirane slikom,
tekstom, glasom i animacijom. Programi na CD–u omogućavaju interaktivnost
učenika s materijalom te daju povratne informacije. Učenik i
nakon pogrešnog odgovora može ponavljati rješavanje vježbe dok
ne postigne zadovoljavajući rezultat. Povratne informacije u
Beskonačnoj zbirci su detaljnije te upućuju na daljnje učenje.
Pri radu sa simulacijama očekuje se da učenik primjeni matematičko
znanje na neku situaciju iz svakodnevnog života ili novi matematički
problem, a nakon rješavanja zadatka slijedi diskusija o mogućim
rješenjima.
Sadržaji matematike u OŠ rijetko se mijenjaju te prateći materijali
mogu trajati niz godina. To opravdava kontekstualiziranje korištenih
digitalnih obrazovnih jedinica (Wiley, 2003.). Iako one neće
moći biti upotrijebljene u poučavanju drugih predmeta biti će
višestruko iskorištene u poučavanju matematike u osnovnoj školi.
Kako smo radili
– OŠ Veliki Bukovec, učenici 5. i 6. razreda, predmet matematika,
udžbenici Petica.
Matematika je obavezan predmet sa satnicom od 140
sati, tj. 4 sata tjedno. Približno 25% satnice održava se u informatičkom
kabinetu s 25 računala, a ostatak u matematičkom kabinetu u kojem
je na raspolaganju projektor i računalo. Računalo se koristi
u približno 50% satnice poučavanja tog predmeta u različitim
oblicima rada.
Učenje matematike pomoću računala je nekim učenicima
bio prvi susret s računalom. U prvih par tjedana nastave bilo
je nužno pomoći učenicima u snalaženju na računalu. Sučelje
je prikladno za taj uzrast učenika, a upotrijebljene tehnologije
ne zahtijevaju posebnu obuku. Iako materijali uključuju i primjere,
oni nisu napravljeni za potpuno samostalno učenje nego podrazumijevaju
i satove klasične nastave kada učiteljica uživo objašnjava
gradivo. Kombinacija poučavanja matematike na klasičan način
i pomoću računala pokazala se dobrom jer učenici imaju priliku
učiti iz različitih izvora i na različite načine što omogućava
bolje razumijevanje i pamćenje gradiva.
Što kažu učenici
Kombinirani način rada je motivirajući za učenike
(slike 2 i 6) i nužno je da obje komponente – klasična nastava
i učenje pomoću računala budu zastupljene da bismo udovoljili
individualnim razlikama učenika (slike 3 i 4). Online komponenta
morat će pričekati neka druga vremena jer većina učenika nema
računalo kod kuće, a ni navike da ga koristi za učenje (slika
1).
Zaključak
Za daljnje uvođenje te proširivanje postojeće upotrebe
e-learninga u osnovnoj školi nužno je potreban tim podrške koji
će pomoći učiteljima u preoblikovanju njihovih ideja u e-learning
materijal. Pritom bi poboljšavanje kombiniranog modela nastave
te proširivanje takvog načina rada na sve predmete bio dobar
primjer upotrebe e-learninga u osnovnom školstvu.
Nažalost, ne postoji nikakva pomoć učiteljima u osmišljavanju
i izradi e-learning materijala, a ni u njihovom profesionalnom
usavršavanju kako poučavati na takav način. Upotreba tehnologija
u poučavanju trebala bi potaknuti nastavnike da odbace stare
navike, promjene svoj način poučavanja i usklade ga s novim mogućnostima
koje e-learning donosi. Kvaliteta nastave ovisi o tome kako je
osmišljena i kakve vještine ima učitelj koji poučava, a ne samo
o upotrijebljenoj tehnologiji.
Prema Banku i Reynoldsu (1997.) e-learning mora ponuditi izazovne
aktivnosti koje omogućuju učenicima povezivanje novih informacije
sa starima, smisleno usvajanje znanja te primjenu naučenog u
svom, osobnom kontekstu. Sama upotreba tehnologije neće pozitivno
promijeniti kvalitetu nastave, čak štoviše tehnologija u "krivim
rukama" može donijeti više štete nego koristi. Ne smijemo
zaboraviti da je osnovni cilj upotrebe tehnologije kvalitetno
poučavanje, a ne biti moderan ili trendy. Zato je nužno da svaku
primjenu tehnologija u poučavanju upotpunjava i primjeren metodički
pristup.
Slika 1 |
Slika 2 |
Slika 3 |
Slika 4 |
Slika 5 |
Slika 6 |